Stopt Airbus met productie van dure A380?

Airbus overweegt om de productie van de A380 stop te zetten. Het toestel dat pas tien jaar geleden op de markt kwam, kan 555 passagiers over erg lange afstanden vervoeren, maar is erg duur en dat schrikt veel luchtvaartmaatschappijen af.

Onlangs braken de onderhandelingen over een bestelling van 36 Superjumbo's door Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten en de Europese vliegtuigbouwer Airbus af. Het contract heeft een waarde van 16 miljard dollar en intussen wordt er opnieuw gesproken, want voor beide partijen is een breuk erg nadelig.

Volgens het Britse persagentschap Reuters is Airbus zelfs van plan om de productie van het enorme en nieuwe toestel op termijn volledig stil te leggen als Emirates die toestellen niet bestelt. Emirates uit Dubai is de grootste eigenaar van A380's en heeft er 142 van in dienst (of in bestelling). Om de productie in de Zuid-Franse stad Toulouse te handhaven, heeft Airbus de volgende tien jaar minstens 30 orders van de A380 nodig.

British Airways -dat al 12 van die toestellen besteld heeft- zou er opnieuw willen kopen, maar wacht voorlopig af hoe de deal met Emirates gaat aflopen.

Het paradepaardje van Airbus

De A380 Superjumbo werd tien jaar geleden voor het eerst geleverd aan Singapore Airlines. Het is een erg modern vliegtuig, maar ook het duurste qua ontwikkelingskosten. Het is het grootste passagiersvliegtuig ooit en werd beschouwd als de opvolger van de B-747 Jumbo Jet van concurrent Boeing. Het toestel beschikt over twee verdiepingen voor passagiers en kan 555 of meer mensen vervoeren over een afstand van meer dan 15.000 kilometer.

Sindsdien zijn er 317 van besteld en 221 geleverd. Emirates is de grootste afnemer met 142 toestellen en zou dus over het lot van de Europese Superjumbo kunnen beslissen. Wellicht zal Airbus dan ook veel kortingen uit zijn hoed toveren.

Het toestel wordt door onder meer Qantas (Australië), Korean en Asiana (Zuid-Korea), Lufthansa (Duitsland), Thai Airways, Malaysia Airlines en Air France ingezet om veel passagiers over lange afstanden te voeren. Volgens analisten kiezen steeds meer maatschappijen er echter voor om directe vluchten uit te voeren met minder passagiers en dan zijn vooral de kleinere en dus zuinigere vliegtuigen zoals de B-777 en B-787 Dreamliner van Boeing en de A330 van Airbus meer geschikt.