Video player inladen ...

Dé 2 gebeurtenissen uit 2017 die onderwijsexperte Brigitte Vermeersch niet zal vergeten

Hoe blikt VRT-onderwijsexpert Brigitte Vermeersch terug op 2017? En wat ligt er het komende jaar op het onderwijsschap? "Ik heb het voorbije jaar enorm veel bewondering gekregen voor de Vlaamse leraren."

2017: het jaar waarin Vermeersch een maand terugkeerde naar de klas: "Enorm veel bewondering voor de Vlaamse leraren"

Hét moment van 2017 voor VRT-onderwijsexpert Brigitte Vermeersch was toen ze zelf terugkeerde naar de klas. Een maand lang gaf ze les in een OKAN-klas - een klas voor anderstalige nieuwkomers. De cijfers? 14 leerlingen tussen 12 en 17 jaar oud van 8 verschillende nationaliteiten. "Ik was bijzonder trots dat ze zich na amper twee weken al konden voorstellen in het Nederlands voor de camera. Het was indrukwekkend hoe leergierig, enthousiast en gemotiveerd ze waren."

Maar er was meer. "Meteen besefte ik ook dat ik inzicht kreeg in een van de grootste uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs: méér en méér diversiteit in de klas." Diversiteit in de meest brede zin van het woord: "Met het M-decreet komen er ook alsmaar meer kinderen met een beperking in een gewone klas. Hoe ga je daar als leraar allemaal mee om?" Vermeersch besluit dan ook: "Ik heb het voorbije jaar enorm veel bewondering gekregen voor de Vlaamse leraar."

2017: het jaar van de beginnende leraar

Voor Vermeersch was dit jaar ook het jaar van de beginnende leraar. "Ik was vooral getroffen door hun verhalen. Ze vertelden hoe ze in twee, drie scholen moesten werken om aan een voltijdse opdracht te geraken, hoe ze in augustus telkens opnieuw bang moesten afwachten of ze zouden kunnen starten."

"Wat me vooral trof was dat sommigen ondanks die moeilijke omstandigheden er toch bewust voor kozen om te blijven lesgeven", benadrukt ze.

2018: een jaar met een grote brok onderwijsactualiteit

Wat brengt het nieuwe jaar volgens onze onderwijsexpert? "Een grote brok onderwijsactualiteit."

  • (Hopelijk) meer werkzekerheid voor startende leraren. 
  • Een grote studie over taakbelasting bij leraren. "Wat doen ze nu allemaal? De resultaten daarvan zullen de basis vormen voor de geprekken over een loopbaanpact om de job van leraar aantrekkelijk te maken - meteen dé uitdaging voor volgend jaar, vooral als we weten dat we de komende jaren elk jaar 6.000 nieuwe leraren nodig hebben."
  • Hervorming van het secundair onderwijs. "Dat is dan wel een jaartje uitgesteld, maar er is nog veel werk aan de winkel: de eindtermen moeten nog uitgewerkt en goedgekeurd worden, de leerplannen moeten gemaakt worden, er moeten nieuwe handboeken gemaakt worden."