Video player inladen ...

Sprookjesfiguren waarschuwen shoppers voor namaak in Antwerpen

Op de Wapper in Antwerpen stond vandaag een levensgroot peperkoekenhuisje met enkele sprookjesfiguren. Daarmee wilde middenstandsorganisatie Unizo de shoppers waarschuwen voor namaakproducten, met de slogan "Geloof niet in sprookjes, namaak bestaat".

Veel van de cadeaus die in in deze eindejaarstijd uitgedeeld worden, zijn gekocht op het internet. Die zijn daar vaak te vinden voor een prikje, goedkoper dat in de echte winkels. Luxeproducten, zoals hippe schoenen of een chic parfum tegen dumpingprijzen, zijn zeer waarschijnlijk namaak. Het afgelopen jaar werden meer dan 3.000 websites offline gehaald die namaakgoederen verkochten. 

Hoe herken je namaak?

Chiel Sterckx van Unizo geeft enkele tips over hoe je namaak kan herkennen. "Als een product te goedkoop is om waar te zijn, is het waarschijnlijk ook niet waar. Je kan namaakgoederen ook herkennen aan de schrijffouten. Fouten in de logo's die gemaakt worden, die nagemaakt worden van de echte producten en dergelijke."

Unizo geeft tot slot het advies om alleen te kopen bij winkeliers die je vertrouwt. 

heks tegen namaak van Unizo