Danny Gys/Reporters

Waar zijn de fietskoeriers van Deliveroo naartoe?

Snel een maaltijd laten bezorgen via Deliveroo? De jongste weken moeten sommige klanten geduld oefenen. "Wegens grote drukte", zegt Deliveroo's marketing manager.  Maar volgens Steven Steyaert van de socialistische vakbond houden almaar meer fietskoeriers het voor bekeken.

"Uw favoriete restaurants, snel geleverd aan uw deur." Deliveroo's baseline klinkt de laatste weken wat vreemd. In plaats van een snelle levering krijgen sommige klanten in de regio Gent het volgende bericht te lezen: "We hebben het heel druk, hierdoor kunnen we geen bestellingen aannemen in jouw buurt op dit moment."

Charles Van den Bogaert, directeur marketing bij Deliveroo, wijst de snelle groei aan als reden voor de vertraging. "Het aantal bestellingen in België is met 600 procent gestegen. En we zijn van ongeveer 800 restaurants in 2016 naar 1.350 restaurants in 2017 gegaan. We kunnen niet altijd volgen met onze koeriers. Zeker niet rond deze tijd van het jaar."

Vorig jaar hebben we onze service in vijf nieuwe steden gelanceerd en we werken nu met 1.350 restaurants in België.

Charles Van den Bogaert, hoofd marketing Deliveroo

De feestperiode? Volgens Steven Steyaert van de socialistische vakbond ABVV is er meer aan de hand. "90 procent van de fietskoeriers bij Deliveroo werkt als jobstudent. Die andere 10 procent werkt op zelfstandige basis. Er zijn natuurlijk examens en het koude weer maakt het werk in deze periode weinig aantrekkelijk. Maar dit draait rond de werkomstandigheden."

Nieuw statuut

Studenten verdienen als fietskoerier bij Deliveroo 9,32 euro per uur. Een shift duurt minstens 3 uur. Maar dat systeem verandert. Vanaf eind januari moeten jobstudenten verplicht zelfstandige worden en zullen ze per levering 5 euro verdienen. Charles Van den Bogaert: "450 koeriers werken al sinds oktober onder het nieuwe statuut."

Deliveroo liet twee maanden geleden weten dat volgens hun berekeningen een koerier 2,2 bestellingen per uur kan afwerken. "Die mensen gaan meer verdienen", klinkt het. Bij de vakbond vinden ze dat weinig realistisch. "Hun algoritmen houden onvoldoende rekening met de verplaatsing en de vaak lange wachttijden in de restaurants."

Onzekerheid is er ook over de mogelijke gevolgen van het nieuwe statuut voor de studietoelagen en de kinderbijslag van de jobstudenten. 

Er is veel verloop omdat de koeriers de wantoestanden beu zijn.

Steven Steyaert, ABVV

Deliveroo doet elke maand een beroep op 1.500 tot 2.000 fietskoeriers, die gemiddeld 10 uur per week werken. "Er is wel veel verloop", zegt Steyaert. "In het begin waren mensen nog enthousiast over het vernieuwende concept van maaltijdleveringen met de fiets. Maar intussen kennen ze de nadelen ervan en de fietskoeriers wisselen onderling ook ervaringen uit."

Steyaert gaat op vrijdag 29 december praten met de koeriers. "We willen meer aandacht voor de veiligheid, een degelijke verzekering en een deftig loon. Als goede voorbeelden verwijst de vakbondsman naar Takeaway.com en Cargo Velo. "Daar moeten koeriers tenminste niet hun eigen fiets gebruiken."

Dat laatste vindt Van den Bogaert een vreemde redenering. "Als we met zelfstandige koeriers werken, is het toch wel logisch dat ze hun eigen fiets en telefoon hebben." Een lichtpunt alvast: vanaf 1 januari kunnen de koeriers van Deliveroo inschrijven op een gratis bijkomende ongevallenverzekering, die wordt aangeboden samen met de Belgische start-up Qover.