Video player inladen ...

Buurtsupers overspoeld met pakketjes: "Vergoeding onvoldoende"

Door het succes van de handel via internet komen er steeds meer pakjes toe bij het PostPunt in de buurtsupermarkt of het benzinestation. Die zaken hebben steeds meer werk, meldt het Nieuwsblad, terwijl Bpost de vergoeding per pakje heeft teruggeschroefd. Unizo trekt aan de alarmbel.

Steeds meer mensen kopen via internet.  Veel van die pakjes komen toe in een PostPunt van Bpost in kleine supermarkten of andere handelszaken.  De uitbaters daarvan krijgen dus steeds meer werk. Maar de vergoeding voor die pakjes is onvoldoende zegt Luc Andries van Unizo:
 "De workload en de personeelskosten worden te groot. De vergoedingen die daar tegenover staan zijn onvoldoende groot om de kosten te kunen dekken."

De vergoeding per pakje is onvoldoende om de kosten te kunnen dekken

Luc Ardies, Unizo

Bpost ontkent

De verkoop via internet is in vier jaar tijd met 67 procent gestegen.
Daarom is de vergoeding per pakje gedaald. Bpost heeft dat in september zijn vergoeding verlaagd. Barbara Vanspeybroeck: "De prijs is gedaald onder impuls van onze concurrenten. Maar onze vergoeding is nog altijd 10 tot 20 cent hoger dan die van onze concurrenten."

Onze vergoeding is nog altijd 10 tot 20 cent hoger dan die van onze concurrenten

Barbara Vanspeybroeck, Bpost

Volgens Bpost is die daling duidelijk meegedeeld aan de uitbaters. "We hebben hierover heel weinig klachten gekregen," zegt Vanspeybroeck, "Postpunten zijn rendabel, heel wat dagbladwinkels kunnen overleven dankzij de pakjesdienst. Bovendien hebben we een zeer stabiel netwerk in België van 700 PostPunten.