Meest recent

    AP2005

    Het luchtverkeer was in 2017 veiliger dan ooit: geen doden op commerciële passagiersvluchten

    De voorbije twaalf maanden was het veiliger dan ooit om te vliegen. Het aantal doden bij ongevallen op commerciële passagiersvluchten bleef erg beperkt omdat er tot op vandaag geen enkele crash gebeurde met een commercieel passagiersvliegtuig. Daarmee staat 2017 helemaal bovenaan in de statistieken van Aviation Safety Network, dat alle vliegtuigcrashes wereldwijd inventariseert. Het is een van de veiligste jaren in het commerciële vliegverkeer, concludeert Flight Safety Foundation, een internationale en onafhankelijke non-profitorganisatie die alle data over vliegtuigongevallen bijhoudt en publiceert.

    Tot op de dag van vandaag zijn er dit jaar geen doden gevallen op commerciële passagiersvluchten. Het is niet alleen een van de veiligste jaren in het commerciële vliegverkeer, de gegevens zijn nog opmerkelijker wanneer de evolutie van het passagiersvervoer in de lucht erbij wordt genomen.

    In 1970, toen de Wereldbank begon met het volgen van het personenverkeer door de lucht waren er wereldwijd 310 miljoen passagiers die met een commerciële vlucht reisden. In 2017 is dat cijfer opgelopen tot meer dan 3,7 miljard vliegtuigpassagiers. Dat betekent niet dat er in het bijna afgelopen jaar geen doden zijn gevallen in de luchtvaart want helemaal ongevalvrij was 2017 niet.

    Bij verschillende ongevallen met kleinere sportvliegtuigen, vrachttoestellen en militaire vliegtuigen vielen wel slachtoffers. Het grootste ongeval vond plaats op 16 januari, toen een Boeing B747-400F vrachtvliegtuig van ACT Airlines neerstortte in een woonwijk in Bisjkek, Kirgizië. Naast de vier bemanningsleden kwamen er ook 35 mensen op de grond om het leven.

    Van 1927 geleden dat er zo weinig mensen omkwamen

    Het ongeval met het grootste aantal doden tot nu toe dit jaar was in juni toen een militair toestel van de Myanmarese luchtmacht neerstortte. Het vliegtuig verdween op 7 juni van de radar nadat de communicatie vlak na vertrek plotseling werd verbroken. Het toestel vloog op dat moment boven de Andaman Zee, op ruim 30 kilometer ten westen van de stad Dawei die in het zuiden van Myanmar (het voormalige Birma) ligt. Het vliegtuig was op weg naar Rangoon.

    De piloten verloren de controle toen het toestel na anderhalf uur vliegen een wolk invloog en de wind opstak. Er ontstond ijsvorming in de luchtinlaat van de motoren waardoor de Y-8-200F van Chinese makelij uiteindelijk neerstortte. Alle 122 inzittenden kwamen om het leven, voornamelijk militairen, familieleden en de crew.

    Dat er in een jaar tijd geen burgerluchtvaartpassagiers zijn omgekomen bij ongevallen is wel uitzonderlijk, het is al van 1927 geleden toen het commerciële luchtverkeer nog in zijn kinderschoenen stond dat er zo weinig mensen omkwamen.

    Volgens veiligheidsexpert Adrian Young van luchtvaartadviesbureau To70 waren er in het afgelopen jaar slechts twee ongelukken met verkeersvliegtuigen voor minimaal negentien passagiers of een minimaal gewicht van 5.700 kilo. In beide gevallen ging het om turbopropvliegtuigen. Op 12 oktober kwamen bij een crash met een Embraer 120 in Angola zeven mensen om het leven. Op 15 november vonden zes mensen de dood bij een ongeluk met een Let L-410 in het oosten van Rusland.

    Dalende trend van aantal slachtoffers

    Uit data kan men concluderen dat er al jaren sprake is van een dalende trend van het aantal slachtoffers bij vliegtuigongevallen, onder meer dankzij betere technologie bij de vliegtuigbouwers maar ook bij de luchtverkeersleidingscentra, een verbetering van de veiligheidsprocedures bij de luchtvaartmaatschappijen en een grotere internationale samenwerking op het vlak van verbetering van de luchtvaartinfrastructuur, vooral dan in ontwikkelingslanden.

    De grootste risico’s voor de burgerluchtvaart anno 2018 zijn terrorisme, kapingen en het aan boord brengen van lithium-ion batterijen. Deze laatste kunnen vuur vatten in het bagageruim.