Zuid-Korea legt opnieuw tanker aan de ketting wegens illegale smokkel van olie naar het noorden

Het is al de tweede keer dat Zuid-Korea tankers vasthoudt die op zee olie zouden hebben overgepompt op Noord-Koreaanse schepen. De Verenigde Naties hebben onlangs een beperkt olie-embargo opgelegd aan het communistische regime in Noord-Korea.

Gisteren raakte bekend dat ook deze tanker uit Hongkong in Zuid-Korea aan de ketting was gelegd.

Het schip, de Koti onder Panamese vlag, werd onderschept toen het de haven van Pyeaongtaek-Dangjin op de westkust van Zuid-Korea binnenvoer. De bemanning bestond vooral uit Chinezen en mensen uit Myanmar, net zoals het schip uit Hongkong dat eerder ook al door Zuid-Korea aan de ketting was gelegd.

De Koti zou 5.100 ton olie kunnen vervoeren en wordt nu onderzocht door de Zuid-Koreaanse geheime diensten en de douane. Het schip staat niet op de lijst van tien schepen waarvan de Verenigde Staten willen dat die door de Verenigde Naties in de havens geweigerd worden. De tanker uit Hongkong die eerder in Zuid-Korea werd onderschept, staat wel op die lijst.

Zuid-Korea en de Verenigde Staten lijken alleszins van plan om rederijen die -ondanks sancties van de VN- toch olie blijven leveren aan Noord-Korea hard aan te pakken. Dat slaat niet enkel op de schepen die in Zuid-Koreaanse havens worden vastgehouden, maar ook op andere die voortaan niet meer toegelaten zouden worden. Dat zou die rederijen fors wat geld kunnen kosten.

Volgens de VS die zich baseren op satellietbeelden, omzeilen schepen uit onder meer China en Rusland, maar ook andere landen, het VN-embargo tegen Noord-Korea. Ze zouden op zee olie overladen op Noord-Koreaanse schepen en zo toch olie leveren aan het regime in Pyongyang.

Overigens zijn door de VN-sancties niet alle leveringen van olie aan Noord-Korea verboden. Onder Chinese druk werd daarvan afgezien omdat Peking vreest dat het regime in Pyongyang anders in elkaar zou storten.