"De Tijd" blaast 50 kaarsjes uit en haalt eerste voorpagina van onder het stof

Precies een halve eeuw geleden verscheen voor het eerst “De Financieel-Economische Tijd”, het Vlaamse antwoord op "L'Echo de la Bourse". De voorpagina van toen zit bij de krant van vandaag, ter vergelijking. Bij de 50e verjaardag roemt de redactie "het succesverhaal van de Vlaamse economie." 

Op 3 januari 1968 rolde het eerste exemplaar van “De Financieel-Economische Tijd” van de persen. Franstalig België had al sinds 1881 een zakenkrant, “L’Echo”. De Vlaamse tegenhanger werd opgericht door het Vlaams Economisch Verbond, samen met enkele bedrijven en privépersonen. Daar kwamen ronkende verklaringen aan te pas over Vlaamse economische ontvoogding. De krant werd een “werktuig” genoemd “voor al wie in het economisch bestel verantwoordelijkheid draagt.”

De zalmroze krant

Sinds 2009 verschijnt de krant op zalmkleurig papier, net als de Financial Times. “De Tijd” was de eerste krant met een digitale editie. In 2005 werd ze overgenomen door De Persgroep. Stephanie De Smedt is hoofdredacteur. In "De Ochtend" op Radio 1 zei ze te verwachten dat er in 2018 voor het eerst meer lezers zullen zijn via het internet dan op papier. 

De eerste oplage bedroeg zo’n 10.000 exemplaren; nu worden er meer dan 41.000 verkocht, op papier en digitaal (CIM-cijfers 2015). De weekend-Tijd verkoopt zo'n 50.000 exemplaren.

“Het mooiste cadeau dat de krant zich op haar vijftigste verjaardag kan wensen, is het succesverhaal van de Vlaamse economie de voorbije halve eeuw.”

De redactie van “De Tijd” is optimistisch gestemd over de voorbije halve eeuw: “Het leven is in 2018 onnoembaar beter”. De krant somt een aantal succesverhalen uit de Vlaamse economie op, en die wegen door tegenover de mislukkingen. 

Voor de toekomst ziet de zakenkrant zichzelf als een “werktuig van koele informatie en warme inspiratie”.  En wat de Vlaamse economie betreft: “We moeten niet langer streven naar ontvoogding, maar naar manieren om nog beter het verschil te maken in de wereld.” Aan 50 vooraanstaande Vlamingen uit de bedrijfswereld heeft de krant trouwens “businesslessen ter inspiratie” gevraagd. 

"B. T. W. nu algemeen in Frankrijk en Duitsland"

De voorpagina van de krant van toen zit bij de editie van vandaag. Met als koppen: “B.T.W. nu algemeen in Frankrijk en Duitsland”. (In België zou de BTW pas op 1 januari 1971 worden ingevoerd.) Ook nieuws van 3 januari 1968: een drastisch saneringsplan voor de Amerikaanse betalingsbalans, de tweede geslaagde harttransplantatie of de invoering van de vijfdaagse werkweek in de Sovjetunie.

Ter vergelijking: de frontpagina vandaag titelt “Grotere bescherming beleggers kost Belgische banken miljoenen” en “Vlaamse ondernemers stappen in Franse wijnvatenmaker”.