Meest recent

    Woordvoerder premier Michel: "Communicatie over Soedanezen via Facebook heeft zijn doel bereikt"

    Met een notitie op Facebook zette premier Michel naar eigen zeggen "de puntjes op i" over de repatriëring van Soedanese vluchtelingen. Dat hij alleen communiceerde via Facebook veroorzaakte veel reacties. Zowel positief als negatief. Voor Barend Leyts, de woordvoerder van Michel, is de communicatie alleszins geslaagd.

    "Zin voor nuance en verantwoordelijkheid", dat was de titel van de Facebooknotitie die Charles Michel de digitale wereld instuurde. In het bericht spreekt de premier de leden van de meerderheid, de oppositie en de pers aan. Meteen na de publicatie bleven de reacties niet uit. Kritiek en lof volgden op sociale media. Ook in kranten en op de televisie werd het bericht opgepikt.

    De Facebookpagina van de premier wordt gevolgd door meer dan 45.000 mensen. Tot nu werd de pagina vooral gebruikt om een blik achter de schermen te geven, of om bestaande interviews van traditionele media te delen. Dat de premier het medium gebruikt om een inhoudelijke boodschap de wereld in te sturen, is een primeur.

    "We wilden een zo groot mogelijk publiek bereiken. En dat is gelukt. We kregen heel veel reacties, zowel positieve als negatieve", motiveert Leyts. "We integreren sociale media in onze communicatie, maar het is in de toekomst zeker niet ons enige communicatiemiddel."

    Dat de premier hiermee de interactie en kritiek omzeilt, klopt volgens Leyts niet. "We proberen steeds een antwoord te geven op vragen, zowel op sociale media als via andere kanalen."