Meest recent

    (archieffoto)

    Eerste elektrische binnenschepen ter wereld varen vanaf augustus op Antwerpen

    De Antwerpse haven gaat op termijn volledig elektrische schepen ontvangen. Dat schrijft De Tijd en het nieuws is ons bevestigd. De volledig elektrische en emissieloze schepen, van Nederlandse makelij, zijn een wereldprimeur.  De eerste vaartuigen worden vanaf augustus verwacht in de Antwerpse haven, zegt woordvoerster Annick Dirkx.

    Het Nederlandse Port-Liner bouwt vijf kleine en zes grote elektrische schepen, en kan voor die primeur rekenen op 7 miljoen euro aan Europese subsidies.

    Maar ook de Antwerpse haven stopt geld toe, specifiek voor de ontwikkeling van de kleine modellen. Het zou gaan om in totaal 200.000 euro."Dat is het gevolg van een projectoproep", zegt Dirkx. "We hadden een oproep gelanceerd voor projecten om het vrachtverkeer op de weg te verminderen, en dit is daar onder meer uitgekomen, naast een spoorproject en een app."  

    In een eerste fase zijn er tien afvaarten van elektrische binnenschepen uit of naar Antwerpen per week

    De schepen die op Antwerpen gaan varen, zijn dus die van het kleine type.  "Klein" betekent 52 meter lang en 6,7 meter breed. "De vijf kleine schepen kunnen op alle Kempische kanalen in België worden ingezet", vertelt de directeur van Port-Liner, Ton van Meegen, in De Tijd.

    Kleine schepen kunnen 24 containers van 20 voet aan boord nemen en 425 ton bulklading. Voor de grote modellen - 110 meter lang - zijn dat 270 containers. Antwerpen gaat momenteel uit van 10 afvaarten per week, goed voor 5 dagen per week. Het gaat zowel om transport van containers als van bulk.

    Batterijpakketten ter grootte van een container

    Hoe werkt het? De schepen worden voor de aandrijving uitgerust met gigantische E-powerboxen, elk ter grootte van een container van 20 voet (6 meter). Die brengen de energie aan voor de elektrische motor. De kleine schepen kunnen 15 uur varen, de grote (die vier powerboxen aan boord hebben) zouden aan 35 uur autonomie komen. De batterijen kunnen overigens desgevallend worden omgewisseld of opgeladen bij containerterminals.

    Omdat er geen klassieke machinekamer meer nodig is, wordt er uiteindelijk zelfs wat ruimte uitgespaard: er is sprake van 8 procent winst tegenover een vergelijkbaar klassiek schip op fossiele brandstoffen.

    Bovendien kunnen de elektrische motoren en batterijen ook nog ingebouwd worden in oudere schepen, het zogenoemde retrofitting. De nieuwe schepen zouden overigens zelfstandig kunnen varen, zonder schipper, al zou autonoom varen op de meeste waterwegen voorlopig nog niet aan de orde zijn.   

    Zes grote schepen sparen elk jaar 18.000 ton CO2 uit

    Als alles volgens plan verloopt, moet het eerste volledig elektrische binnenschip in augustus van wal steken. De "Tesla van de binnenvaart" zal in het begin sowieso maar een minieme fractie van het scheepvaartverkeer vertegenwoordigen, want er varen in Europa ruim 7.000 binnenschepen rond.

    Toch zouden de zes grote modellen alleen al - volgens berekeningen van Port-Line - goed zijn voor een CO2-besparing van 18.000 ton per jaar vergeleken met klassieke schepen op diesel. Daar is nog niet de winst meegerekend tegenover het uitgespaarde wegvervoer. De productie van de elektriciteit voor de binnenschepen moet dan natuurlijk afkomstig zijn van groene energiebronnen zonder CO2-uitstoot.