Meest recent

    25.000 pakjes teruggestuurd na kerst en nieuw via Bpost

    Er zijn de dagen na Kerstmis en Nieuwjaar telkens 25.000 pakjes teruggestuurd via Bpost. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Het aantal ligt 65 procent hoger dan op andere dagen. “Een nieuw record”, meldt Bpost. “De retours zijn vaak cadeautjes die niet goed bevonden zijn. Voornamelijk kleding wordt teruggestuurd naar webshops."

    Van de telkens 25.000 pakjes die op 26 december en 2 januari zijn teruggestuurd, was er ook een klein aandeel pakjes dat niet opgehaald is of naar een foutief adres verzonden is. "Maar hoofdzakelijk gaat het om klanten die niet tevreden zijn met de maat of kleur van de kleding die ze zelf kochten of cadeau kregen”, zegt Bpost-woordvoerder Baudouin de Hepcée.

    De drempel om een kledingstuk terug te sturen naar webshops zoals Zalando is laag, omdat je dat vaak gratis kunt doen. Het is ook een publiek geheim dat mensen hun kerst- of nieuwjaarsoutfit die ze online kochten de dag nadien in de oorspronkelijke verpakking terugsturen naar de webshops. 

    "Met een boek als geschenk kun je vaak minder fout doen en het kost ook meer moeite om het terug te sturen", zegt de woordvoerder van Bpost nog. "Sites als Amazon richten zich meer op de tevredenheid van de klant dan op het goedkoop retourneren voor ontevreden klanten.”

    In de lift

    Daarnaast is het een algemene trend dat de webhandel in de lift zit. "Op een normale dag in 2017 werden er 175.000 pakjes verstuurd, in 2016 waren dat er nog 145.000", zegt de woordvoerder van Bpost. "Eind september, op negen maanden tijd, zagen we een groei van het aantal pakjes met 27 procent ten opzichte van heel 2016. Dus worden er vanzelfsprekend ook meer pakjes teruggestuurd.”

    Bij Comeos, de Belgische Federatie van de Handel en Diensten, bevestigen ze de trend. “Uit ons jaarlijks onderzoek blijkt dat 7 op de 10 klanten al eens een pakje terugstuurden”, zegt Comeos-woordvoerder Hans Cardyn. “Het gaat vooral om kleding en daarnaast ook sportartikelen en boeken."

    De meerderheid stuurt het product terug omdat het niet voldoet aan de verwachtingen, 6 procent had meerdere artikelen besteld om er één uit te kiezen, 5 procent had zelfs nooit de intentie om iets te kopen en wou het product gewoon eens zien en 3 procent had het artikel al elders gekocht.

    “We moeten opletten dat er voldoende evenwicht is", zegt Cardyn nog. "Sommige webshops hebben de drempel om producten terug te sturen misschien iets te laag gelegd. Maar tegelijk is de mogelijkheid om te retourneren ook één van de troeven van webhandel.”