Video player inladen ...

Ouders nu al op zoek naar communiekledij

De eindejaarsfeesten zijn nog maar net voorbij, of ouders willen al communiekleren gaan shoppen voor hun kinderen. Vaak doen ze dat onder druk van andere ouders. Nochtans is dat niet echt nodig, zeggen winkeluitbaters.

Kathy Van der Linden baat een kinderkledingwinkel uit. Op 6 december verkocht ze al twee communie-outfits. "Mensen jutten elkaar op en daarom voelen veel ouders zich verplicht om zo vroeg mogelijk op zoek te gaan naar communiekledij", zegt ze. "Nochtans is het perfect mogelijk pas een paar dagen voor het feest nog een leuke outfit te vinden."

Ook de zaakvoerster van een communiewinkel in het Antwerpse merkt op dat ouders er enorm vroeg bij zijn dit jaar. Ann Mariens is op 16 december al begonnen met de verkoop van communiekledij. Een jaar eerder lag de communiecollectie pas op 3 januari in de rekken. “Steeds meer winkels beginnen er vroeger aan. De reclame voor communiekledij komt ook elk jaar vroeger bij mensen thuis in de bus. Dat schudt ouders wakker en daar moeten wij op inspelen”, zegt Mariens. 

Voor veel kledingzaken die communiekleding verkopen, brengt deze vroege stormloop veel stress met zich mee. “Winkeliers worden eigenlijk geforceerd om met de verkoop van communiekledij te beginnen, terwijl ze dat liever anders zien. Velen zouden zich willen concentreren op de seizoenscollecties en de wintersolden en dat is nu moeilijk”, zegt Mariens nog. 

Dure outfits

Communiekledij is niet goedkoop, maar daar deinzen sommige ouders niet voor terug. “De meesten geven gemiddeld zo’n 200 euro uit aan een outfit. Sommigen durven meer uit te geven, tot 400 à 500 euro of meer. De meesten die dit doen, kiezen dan wel voor twee outfits. Eentje voor tijdens de plechtigheid en één voor bij de foto’s”, zegt Van der Linden 

In de winkel van Ann Mariens wordt dan wel weer geregeld een budget van 400 euro of meer besteed aan één enkele outfit. 

Trends

Ouders kijken dus niet op een euro meer of minder als het op een communieoutfit voor hun kind aankomt, toch merkt Kathy Van der Linden op dat de voorkeur van ouders niet uitgaat naar dure merken. “Ik heb alle dure merken uit mijn winkel geschrapt, want die kledij verkocht gewoon niet. Mensen vragen steeds meer naar stukken die hun kind achteraf nog een paar keer kunnen dragen”, aldus Van der Linden.  

Dat laatste merkt ook Mariens in haar communiewinkel op. Maar bij haar verkopen de dure merken ook nog goed. “Naast de meer afdraagbare kledij verkopen de diverse exclusieve merken ook nog goed bij ons."