Meest recent

    BELGA

    Rodania slaat andere weg in: verdwijnt het iconische deuntje uit de koers?

    Rodania gaat zich "herpositioneren" op de markt. Het Belgische uurwerkenmerk met Zwitserse roots wil zich voortaan focussen op kwaliteitshorloges, niet meer op sporthorloges. Dat betekent onder meer dat de aanwezigheid in wielerwedstrijden grondig wordt teruggeschroefd. Het iconische deuntje "Ta ta ta taaaa, Ro-da-ni-aaaaa" zal u dus niet meer zo vaak horen.

    Al meer dan 60 jaar staat het Rodania-deuntje synoniem voor een aanstormend peloton. Het werd bedacht in 1954 door Manfred Aebi, de toenmalige sterke man achter het merk. De Zwitser zocht een manier om Rodania bekend te maken bij het grote publiek en vond die bij de koers. Sindsdien rijdt de Rodaniawagen voorop bij zowat elke wielerwedstrijd.

    Maar aan die connectie komt weldra een einde. "Rodania heeft een moeilijke periode achter de rug. We zijn nu bezig om ons te herpositioneren op de markt", zegt William Longueville aan onze redactie. Hij is de CEO van Montebi, de groep waar Rodania deel van uitmaakt. "We gaan ons richten op de traditionele kwaliteitshorloges, niet meer op de sporthorloges, want daar is de concurrentie moordend."

    Een van de gevolgen is dat Rodania minder aanwezig zal zijn in wieler­wedstrijden. "De sponsoring verdwijnt niet helemaal, maar het zal een heel stuk minder zijn", zegt Longueville. Hij heeft er begrip voor dat de berichten over het schrappen van het deuntje emotionele reacties losmaken. "Het is tijd voor iets nieuws. Ad hoc of bij speciale gelegenheden zal het nog gespeeld worden, maar zeker niet meer op dezelfde schaal."