Meest recent

    The Van Jets (21/12/2017) in de AB. Concertphotographers.be

    "AB is heilige plek, geluidstechnisch bij de top, crew is superpositief"

    "De AB is een heilige plek" en "de Club is de best klinkende zaal in Europa". Het zijn maar enkele antwoorden van Johannes Verschaeve van The Van Jets en drummer Lander Gyselinck (ook bekend van Stuff) op de vraag wat de AB nu echt voor Belgische acts betekent. Vanochtend raakte bekend dat de AB de Sector Lifetime Achievement Award krijgt tijdens de MIA's op 30 januari. 

    De Sector Lifetime Achievement Award wordt voor de tweede keer uitgereikt.  Vorig jaar ging de prijs naar Herman Schueremans (Live Nation, Rock Werchter). De AB wordt gelauwerd voor de belangrijke bijdrage die ze heeft geleverd aan de ondersteuning en ontwikkeling van de Vlaamse muzieksector. Sinds 2008 mag de AB zich al Cultuurinstelling van de Vlaamse Gemeenschap noemen en in 2014 won de zaal de Vlaamse Cultuurprijs voor Cultuurmanagement. 

    Voor verschillende Belgische artiesten betekent de zaal veel en er zijn ook weinig internationale artiesten die er niet gepasseerd zijn. "Wij hebben er de finale van Humo's Rock Rally gewonnen, dat was de start van onze carrière", zegt Johannes Verschaeve van The Van Jets in een reactie van VRT NWS. "Dat was een heilige, speciale plek waar ook al veel internationale bands gestaan hadden. Ik herinner met dat we er vlak voor die finale zelf The Strokes (uit New York, nvdr) gezien hadden en dat we ons backstage heel de tijd aan het afvragen waren: hebben ze hier ook gezeten waar wij nu zitten?" 

    De zaal staat erg hoog aangeschreven bij Belgische muzikanten, benadrukt Verschaeve. "Ook al is het nu misschien nog indrukwekkender om het Sportpaleis of Vorst uit te verkopen, voor de AB moet je als Belgische artiest ook je kostuum strijken. Je wil er genoeg volk naar je optreden lokken en je wil er zeker een goed concert spelen." 

    Verschaeve somt verschillende troeven van de AB op: "De zaal is centraal gelegen, makkelijk bereikbaar met de trein. De AB is geluidstechnisch ook zeer goed. Het is echt magisch om er te staan. Voor mij heeft de grote zaal ook de ideale afmeting. Je kan er een groot publiek bereiken, maar je kan er toch ook geborgenheid, een bubbel creëren. Ik zie het met die mooie balkons als een gladiatorenkooi vol mensen." 

    "En het is misschien een faits divers, maar de keuken is er ook heel goed. Vroeger hadden ze er een legendarische kokkin, Lut De Clercq. Ik heb haar kookboek "Backstage kitchen" en daar zitten enkele recepten tussen die ik thuis geregeld maak."

    Verschaeve komt ook nog altijd graag als muziekfan in de AB. "Onlangs heb ik er Run The Jewels nog gezien. Het Sportpaleis is te groot voor mij om er naar concerten te gaan. Naar de AB gaan is altijd een gezellig uitstapje en er zijn veel cafés in de buurt." 

    "Club AB is mijn all-time favourite zaal in Europa"

    Jazzdrummer Lander Gyselinck was er als lid van Stuff "artist in residence" in het seizoen 2014-2015. "Toen hebben we er epische concerten gespeeld, zowel in de Club als in de grote zaal.  De Club is mijn all time favourite zaal in Europa en de best klinkende zaal. Ik heb het met mijn experimentele achtergrond sowieso meer voor kleinere zalen.  Maar de grote zaal is ook super." 

    Concertphotographers.be

    "De hele ploeg van de AB is ook superpositief, van de buitenwippers tot de roadies. De meeste medewerkers zijn tweetalig, dat vind ik wel leuk, dat brengt Brussel echt binnen in die zaal." 

    Gyselinck stond er, net als Verschaeve, in december vorig jaar nog, met BeraadGeslagen in het kader van de concertreeks The New Wave of Belgian Jazz. "Ik vind het super dat de AB ook mee aandacht creëert voor jazz. Het was heel fijn om er de hele jazzfamilie terug te zien en het was een enorm succes. Wat ik misschien wel het belangrijkste vind is dat ze zo'n thematische concertreeksen of avonden organiseren. Daardoor geraken ook meer experimentele groepen in de programmatie. Zonder die speciallekes was ik er misschien zelf niet zo snel geraakt. "

    Het vroegere Domino-festival in de AB was voor Gyselinck "een van mijn eye openers". "Dat festival heeft me er zelfs toe gebracht met Stuff te beginnen. Ik heb er ook Dries Laheye  (van Stuff) ontmoet. Als artist in residence krijg je van de AB zoveel kansen.  Ze kunnen je naar een breder publiek leiden, maar ook naar een specifiek publiek."