30 dagen zonder klagen? U kan het vanaf maandag uitproberen

Maandag starten de "30 dagen zonder klagen", een nieuwe actie waarbij deelnemers op een positieve instelling moeten focussen. Een actie die bovendien de steun krijgt van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V). "Onze vrij negatieve standaardinstelling kunnen we met een actie van dertig dagen veranderen in een meer positieve instelling", zegt initiatiefneemster Greet van Hecke.

"De mens heeft van nature een vrij negatieve standaardinstelling", zegt initiatiefneemster en positiviteitsconsulente Greet van Hecke in "De ochtend". "Wij zijn ervan overtuigd dat we die standaardinstelling met een actie van dertig dagen kunnen veranderen in een meer positieve instelling."

De actie start komende maandag, op Blue Monday, en eindigt op Valentijn. Via de website en de Facebookpagina van 30 dagen zonder klagen, krijgen surfers elke dag een getuigenis van iemand -een bekend of een onbekend persoon- rond positiviteit. Daaraan is telkens een opdracht gelinkt. Deelnemers kunnen doorheen die 30 dagen kiezen welke opdrachten ze uitvoeren. Aan het begin van de 30 dagen wordt hen ook gevraagd om een geluksbarometer in te vullen. Zo kan men op het einde kijken of de actie en de opdrachten een verschil hebben gemaakt.

"Sinds er 15 jaar geleden een nieuwe wind door de psychologie is gewaaid, namelijk die van de positieve psychologie, is er heel veel onderzoek rond positiviteit gedaan", zegt van Hecke. "Daaruit blijkt dat we ervoor kunnen zorgen dat bepaalde linken in ons brein anders gelegd worden zodat we niet automatisch het negatieve maar wel het positieve zouden zien. Ook Martin Seligman, voortrekker van de positieve psychologie, heeft daar al veel onderzoek naar gedaan: zo zou het goed zijn voor ons succes, onze gezondheid en onze relaties."

Betekent niet dat je nooit mag klagen

Waarmee van Hecke niet wil zeggen dat we af en toe niet eens goed mogen klagen. "Eens goed klagen kan deugd doen, dat lucht op. We moeten ons alleen bijna bewust zijn dat we bewust gaan klagen, zodat het klagen niet uit een automatisme komt. "Het probleem is namelijk dat we vandaag heel vaak uit ons bed stappen en zeggen: "Mijn haar ligt niet goed", "Het weer is niet goed"... We halen het klagen dan uit een soort automatisme boven. "