Meest recent

    Waarom het aantal bedrijfswagens blijft stijgen

    De verkoop van bedrijfswagens stijgt nog altijd in ons land. Dat blijkt uit de cijfers van Febiac, de Belgische federatie voor de auto- en tweewielerindustrie. In 2017 zijn er 292.734 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven, een stijging met 3,2 procent tegenover het jaar ervoor. Het aantal nieuwe auto's voor particulier gebruik is lichtjes gedaald. De term bedrijfswagen is echter een ruim begrip: niet elke bedrijfswagen is een salariswagen.

    Vrijdag opent het autosalon in de Heizelpaleizen. Het mag dan nog altijd de plaats bij uitstek zijn waar kijklustigen zich vergapen aan nieuwe glimmende modellen, toch worden er alsmaar minder wagens op het salon zelf verkocht. Bezoekers komen kijken, keuren, kiezen, maar minder kopen, ondanks aantrekkelijke voorwaarden of aanzienlijke kortingen.

    En dat heeft voor een stukje ook te maken met de zogeheten salariswagen. Werknemers rijden met een wagen van de firma van, naar en voor het werk, maar ze kunnen en ze mogen die auto ook in hun vrije tijd gebruiken. De auto is dan een bijkomende vergoeding, een voordeel in natura bovenop het loon. En dat voordeel kan behoorlijk hoog oplopen. Want vaak krijgt de werknemer er nog een tankkaart bovenop, is er een ominiumverzekering inbegrepen en is het onderhoud ook voor rekening van de werkgever.

    Niet alle bedrijfswagens zijn salariswagens

    In ons land reden vorig jaar zo'n 5,7 miljoen wagens met een Belgische nummerplaat. En het aandeel bedrijfswagens stijgt alsmaar. Dat kunnen we vooral afleiden uit het aantal nieuw ingeschreven voertuigen. In 2014 werden er nog meer wagens gekocht door privépersonen. In 2015 steeg voor het eerst het aantal nieuwe bedrijfsvoertuigen boven het aantal privéwagens.

    Febiac onderscheidt bij bedrijfswagens drie categorieën: wagens die door het bedrijf worden aangekocht, wagens die het bedrijf bij een leasingmaatschappij huurt en wagens die door zelfstandigen als bedrijfswagen worden aangeschaft. Bestelwagens komen niet in de grafiek voor.

    Maar niet alle bedrijfswagens zijn ook salariswagens. Want in de cijfers zitten wel de wagens die uitsluitend voor het bedrijf gebruikt worden. Dat kunnen taxi's zijn, ziekenwagens, maar ook alle auto's die alleen tijdens de diensturen mogen worden gebruikt.

    Bedrijfswagens worden sneller vervangen

    Dat er meer bedrijfswagens worden ingeschreven heeft ook te maken met de kortere gebruiksduur. Gemiddeld worden ze na een viertal jaar vervangen. Particulieren rijden met hun auto beduidend langer. En dat relativeert ook enigszins het aandeel van het aantal bedrijfswagens in de volledige Belgische autovloot.

    Van de zowat 5,7 miljoen wagens in België zijn er een vijfde geregistreerd als bedrijfswagen. En die verhouding blijft voorlopig wel min of meer constant. Zowel het globaal aantal als het gedeelte bedrijfswagens stijgt jaarlijks met een procent. En dat heeft vooral met onze demografie te maken. We zijn met meer, we leven langer en we rijden langer met de wagen.