Video player inladen ...

Problemen bij Proximus: tv-klanten krijgen als compensatie 2 weken gratis toegang tot betalende kanalen 

Deze voormiddag zijn er opnieuw problemen geweest bij Proximus. Heel wat klanten maakten melding dat ze geen internetverbinding hadden of niet konden sms'en. Intussen zijn de problemen opgelost, zegt Proximus. De website van het bedrijf blijft wel niet of moeilijk toegankelijk. Gisteren was er ook al een algemene storing bij Proximus die duizenden klanten heeft getroffen. Alle digitale tv-klanten krijgen als compensatie 2 weken gratis toegang tot betalende kanalen.

"In de nasleep van gisteren hebben we vanochtend instabiliteit opgemerkt van een aantal interne applicaties", zegt woordvoerster Nele Van Malderen van Proximus. "Die applicaties hebben onder meer impact op onze website, die af en toe onbereikbaar is. Sommige klanten hebben vanmorgen ook melding gemaakt van internet- en sms-problemen." Die problemen zouden intussen van de baan zijn.

Op Twitter waren er inderdaad heel wat meldingen van klanten die bijvoorbeeld niet konden mailen of sms'en. Op de  website allestoringen.be, die een overzicht geeft van welke bedrijven kampen met storingen, was een nieuwe piek te zien in het aantal meldingen bij Proximus.

De problemen gisteren waren het gevolg van een stroomstoring in een van de datacenters. Duizenden klanten konden daardoor geen digitale televisie kijken. De problemen begonnen rond 19.45 uur en raakten gradueel opgelost vanaf 21.15 uur.

Alle tv-klanten krijgen een compensatie, meldt Proximus nu. Ze zullen twee weken lang gratis toegang krijgen tot betalende kanalen, zoals het voetbalaanbod, kinderzenders, films en series. Meer concrete informatie daarover volgt later nog.

Sms-tickets en sms-parkeren

De problemen bij Proximus hadden ook gevolgen voor enkele andere diensten. Zo konden Proximus-klanten geen sms-tickets aankopen bij De Lijn.

Ook het sms-parkeren via 4411 verliep problematisch. Bij die dienst kregen klanten geen bevestigingsbericht terug. Het bedrijf Be-Mobile (een onderdeel van Proximus), dat instaat voor het sms-parkeren via 4411, zegt dat mensen niet meteen moeten vrezen voor parkeerboetes omdat later nog bekeken kan worden of ze een sms hebben gestuurd.