BELGA/DOPPAGNE

Twee jaar na Dieselgate: "Nog altijd gesjoemel", zegt Greenpeace, Febiac ontkent

Twee jaar na het schandaal met sjoemelsoftware bij dieselwagens is er volgens de milieu-organisatie Greenpeace nog altijd "gesjoemel bij de vleet". Laat u niets wijsmaken over milieuvriendelijke auto's, luidt het in Humo deze week. "Dieselgate heeft eigenlijk niets veranderd", zegt woordvoerder Joeri Thijs. Febiac, de federatie van de automobielsector, ontkent.

Vrijdag openen de deuren van het Autosalon voor het grote publiek. Dezer dagen gaat er steeds meer aandacht naar milieuvriendelijke en groenere wagens, zeker met Dieselgate in het achterhoofd. In 2015 kwam de Duitse autobouwer Volkswagen in opspraak toen bleek dat hij met sjoemelsoftware de uitstoot van zijn dieselwagens bleek te manipuleren. In navolging daarvan bleken ook andere autobouwers zich daaraan te bezondigen.

"Al onze wagens, en in het bijzonder dieselwagens, hebben problemen met de uitstoot van schadelijke stoffen, met name stikstofdioxide. Er zit dikwijls een groot verschil tussen de uitstoot van dieselwagens en wat die in de praktijk uitstoten. Dikwijls is dat meer dan wettelijk toegelaten. Twee jaar later is er eigenlijk niets veranderd in die testlaboratoria", zegt Greenpeace-woordvoerder Joeri Thijs in "De ochtend" op Radio 1.

"We zijn in ons land gaan kijken naar die testen. Die worden uitgevoerd door een hele wirwar van private bedrijven die daarvoor op hun beurt laboratoria inschakelen. We stellen vast dat de overheid daar in ons land weinig controle over heeft. Het is onze indruk dat de overheid op het einde van het proces enkel maar haar stempel hoeft te zetten."

"Die tests worden uitgevoerd door private bedrijven, de laboratoria zijn ook private bedrijven. Ze gaan met elkaar in concurrentie om autoconstructeurs te lokken. Dat houdt toch een groot risico in: dat ze de lat zo laag mogelijk gaan leggen om zichzelf te promoten. Geen goede basis om te spreken van onafhankelijke testen."

Febiac: "Er is wél veel veranderd"

Joost Kaesemans, directeur communicatie bij de automobielfederatie Febiac, spreekt de beweringen van Greenpeace tegen. "Het beginpunt is al niet correct. In ons land is er bijvoorbeeld geen enkel labo dat wagens kan testen volgens de strenge Euro 6-normen. Dat is technisch bijzonder geavanceerd en voorlopig voert geen enkel instituut in ons land die controle uit."

Daarnaast betekent het inschakelen van een externe firma voor de emissietesten niet per definitie dat het resultaat sowieso corrupt is, zegt Kaesemans. "Vergelijk het met het laten goedkeuren van een lift. Je betaalt een extern technisch bedrijf om de veiligheid te controleren, maar het is niet omdàt je hen betaalt, dat ze automatisch wel zullen concluderen dat het veilig zal zijn. Hetzelfde geldt voor de emissietesten."

Kaesemans is het ook niet eens met de stelling van Greenpeace dat er niets veranderd is. "Er is net veel veranderd. Sinds september vorig jaar zijn er nieuwe homologatietoetsen. Niet alleen wordt er in een laboratorium getest, dus in optimale omstandigheden, maar ook op de weg, in de praktijk, in reële omstandigheden. De hele grote verschillen zoals we die vroeger zagen, die zullen verdwijnen."

"Wantrouwen is terecht, maar..."

Greenpeace is niet meteen overtuigd. "We hebben de vraag gesteld hoe die testen op de weg dan precies uitgevoerd zullen worden, daar hebben we tot nu toe geen antwoord op gekregen. Sinds Dieselgate is het op zijn minst toch terecht om als consument wantrouwen te koesteren bij wat autobouwers ons vertellen, zegt Thijs.

"Dat wantrouwen is na het schandaal zeker terecht", zegt Kaesemans, "maar aan de andere kant: Emission Analytics, datzelfde instituut dat de sector twee jaar geleden in moeilijkheden bracht door het Dieselgate-schandaal naar buiten te brengen, toont in nieuwe analyses dat er wel degelijk dieselwagens zijn die op de testbank én op de openbare weg de norm halen."