AP Images

Wie langer slaapt, eet gezonder

Wie langer slaapt, grijpt overdag veel minder naar toegevoegde suikers en leeft gezonder. Een goede nachtrust, kan het echt zo simpel zijn om onze suikerdrang onder controle te houden? Nieuw Brits onderzoek lijkt alvast in die richting te wijzen.  

Te laat in bed gekropen? Het mag geen wonder heten als je je de volgende ochtend moe, prikkelbaar en niet op je plooi voelt. Maar slaaptekort wordt ook gelinkt aan gezondheidsproblemen als diabetes, hart- en vaatziekten en overgewicht. In 2011 al verscheen een Italiaanse studie waarin 1.500 mensen 6 jaar lang gevolgd waren, waaruit bleek dat wie in die periode obesitas kreeg, gemiddeld 6,3 uur per nacht sliep. Wie een gezonder gewicht had, sliep gemiddeld 7,2 uur.

Een nieuw onderzoek aan King's College in Londen lijkt het verband tussen slaap en gewicht kracht bij te zetten. Een groep van 21 mensen kreeg in een individueel consult tips over hoe ze hun slaaptijd tot 1,5 uur langer konden maken. Bijvoorbeeld: cafeïne voor bedtijd vermijden, een ontspannende routine creëren, en niet gaan slapen met een te volle of te lege maag. Een tweede groep van 21 deelnemers kreeg dat advies niet.

Beide groepen moesten hun slaap- en eetpatroon gedurende 7 dagen bijhouden. Daarnaast droegen ze 's nachts ook sensoren die de exacte hoeveelheid slaap konden meten, net als de tijd die ze nog wakker in bed lagen voor ze effectief in slaap vielen.

Minder toegevoegde suikers en minder koolhydraten

Uit de resultaten bleek dat 86 procent van de groep mensen die slaapadvies gekregen hadden, meer tijd in bed doorbrachten. 50 procent verlengde zijn slaap met 52 tot 90 minuten per nacht, in vergelijking met de controlegroep die geen tips gekregen had en dus niet langer sliep.

De eerste groep mensen at per dag tot 10 gram minder toegevoegde suikers in vergelijking met het begin van de studie. Zij bleken op dagbasis ook minder koolhydraten te consumeren dan de groep mensen zonder slaapadvies. In het eetpatroon van de controlegroep veranderde niets significants.

"Een simpele aanpassing kan echt al helpen"

Toegevoegde suikers komen niet van nature voor in voedingswaren, maar worden door fabrikanten tijdens het productieproces toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan kant-en-klare producten en maaltijden die we in de winkel kopen, of de suikers in fruitsiropen of fruitsappen. Ook als we thuis iets nemen om te eten of te drinken, voegen we er dikwijls nog suiker aan toe.

"Het feit dat alleen al langer slapen leidde tot een lagere inname van toegevoegde suikers, suggereert dat een hele simpele aanpassing echt kan helpen om gezonder te leven", zegt hoofdonderzoeker Wendy Hall. De studie lijkt er ook op te wijzen dat zelfs een uurtje langer in bed liggen zonder dat je effectief slaapt, ook al een gunstig effect heeft.

"Dit versterkt de link tussen te weinig slaap en een slechter eetpatroon, zoals die in eerdere studies ook al naar boven gekomen was", zegt onderzoeker Haya Al Khatib. De wetenschappers willen de resultaten binnenkort in meer detail bestuderen in een uitgebreider vervolgonderzoek.

Meer lezen?