Rechtstreekse trein van Gentse haven naar China?

Er komt mogelijk een rechtstreekse treinverbinding tussen de haven van Gent en China. De laatste testen zijn aan de gang om een vaste rechtstreekse goederentrein te laten rijden tussen North Sea Port, zoals de Gentse haven sinds de fusie met de havens van Zeeland heet, en China. Vooral Volvo zou gebruik maken van de nieuwe treinverbinding. 

Er rijden al treinen tussen de haven van Zeebrugge en China, waar de Gentse haven gebruik van maakt. Maar dat betekent dat de bedrijven uit de haven van Gent eerst hun goederen naar Zeebrugge moeten brengen en dat de trein dan weer langs de Gentse haven passeert, maar er niet stopt.  Dat vervoer zou efficiënter kunnen als er een rechtstreekse goederentreinverbinding is  met een vaste frequentie tussen China en de Gentse haven zelf. 

Een goederentrein tussen de Gentse haven en China zal 22 dagen onderweg zijn. Technisch is alles al getest en goedgekeurd; nu wordt gekeken of zo'n lijn ook economisch rendabel is. 

Volgens Daan Schalk, hoofd van North Sea Port, heeft een trein voordelen op een schip. Zo duurt de tocht over zee veel langer dan over land. En om dure dingen te transporteren zou de trein sneller gaan en dus meer opbrengen. 

Volvo maakt nu gebruik van de trein naar China om auto's en onderdelen te vervoeren. Maar het kan voor de bedrijven in de hele haven interessant zijn, vindt Daan Schalk.

De Vlaamse overheid zet zich samen met de haven al een hele tijd in om het verkeer duurzamer te organiseren. Meer goederenvervoer via de binnenvaart of de trein zou een heel pak vrachtwagens van de weg kunnen halen. Ook in China komt er meer en meer besef dat er iets moet gedaan worden aan de luchtvervuiling.

Als alle testen positief geëvalueerd worden, zal het voor het eerst zijn dat er vanuit de Gentse haven rechtstreekse spoorverbinding met China is; de Antwerpse haven heeft er al één.