Video player inladen ...

Facebook geeft nog meer voorrang aan wat vrienden delen, minder aan media en merken

Facebook zal dit jaar nog meer voorrang geven aan wat vrienden en familie delen op de sociaalnetwerksite, ten nadele van de posts van merken en uitgevers. Dat heeft oprichter Mark Zuckerberg aangekondigd.

Zuckerberg geeft in een uitgebreide Facebookpost (zie hieronder) toelichting bij de toekomstplannen die hij heeft voor de sociaalnetwerksite. Hij benadrukt dat Facebook er alles aan wil doen om ervoor te zorgen dat de tijd die we er spenderen nuttig gespendeerde tijd is. 

"Vrienden en familie hebben altijd centraal gestaan", stelt Zuckerberg. "Onderzoek toont ook dat onze relaties ons gevoel van welzijn en geluk vergroten. Maar recent hebben we van onze gebruikers vaak te horen gekregen dat posts van bedrijven, merken en media de overhand begonnen te nemen." Er was ook de kritiek dat door het verspreiden van "fake news" in de feeds van de gebruikers mogelijk de presidentsverkiezingen van 2016 in de VS beïnvloed zijn. Facebook gaf vorig jaar uiteindelijk toe dat er ongeveer 80.000 berichten geplaatst waren met als doel de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden en dat zo'n 126 miljoen Amerikanen die berichten mogelijk in hun timeline gezien hebben.

Volgens Zuckerberg heeft de grote toename van video en andere openbare content ertoe geleid dat de persoonlijke berichten soms ondergesneeuwd raken in de timeline van de gebruiker. Het bedrijf wil er dit jaar verder op inzetten om dat tegen te gaan. Dat de focus opnieuw meer op posts van vrienden en familie zou komen te liggen, werd enkele jaren geleden ook al aangekondigd. Vorig jaar werden de eerste stappen in de richting ook al gezet. 

"Onderzoek toont ons dat het goed is voor ons algemeen gevoel van welbehagen wanneer we op sociale media contact leggen met mensen om wie we geven", vervolgt Zuckerberg. "We voelen ons meer verbonden en minder eenzaam. Passief artikels lezen en video's bekijken daarentegen, zelfs als ze entertainend of informatief zijn, heeft dat effect niet." 

Zuckerberg zegt dat hij daarom zijn team de opdracht gegeven heeft om niet meer te focussen op het vinden van relevante inhoud voor de gebruiker, maar wel om de gebruiker te helpen meer betekenisvolle contacten te hebben op de sociaalnetwerksite. De meer dan 2 miljard gebruikers zullen dan ook sneller video's, foto's en berichten zien van hun vrienden. Ook posts waarop veel gereageerd wordt, woren belangrijker. Gebruikers kunnen wel nog altijd hun nieuwsoverzicht zelf beheren. Als ze informatie van bepaalde pagina's graag helemaal bovenaan in hun nieuwsoverzicht willen zien, kunnen ze dat zelf instellen. 

"We voelen de verantwoordelijkheid om te verzekeren dat onze diensten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar dat ze ook goed zijn voor het algemene welzijn van de gebruikers", schrijft Zuckerberg nu. Zuckerberg beseft dat mensen door deze beslissing misschien minder lang op Facebook zullen zitten, maar hij "verwacht ook dat de gespendeerde tijd waardevoller zal worden". "Wanneer we het juiste doen, zal dat volgens mij op lange termijn goed zijn voor onze gemeenschap en voor ons bedrijf."