Waarom een elektrische wagen (nog) geen trekhaak heeft

Bij vrijwel alle elektrische auto's en bij veel hybrides is het niet mogelijk om een trekhaak te installeren. Dat heeft te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Met de aanhangwagen naar het containerpark of een uitstap met de caravan zijn dus niet mogelijk. Voor sommigen is het een argument om voorlopig niet over te stappen. Maar in de nabije toekomst komt daar wellicht verandering in. "De inspecteur" op Radio 2 zocht het uit.

Voor heel wat Vlamingen is hun "remorque" of aanhangwagen een veelgebruikt verlengstuk van hun auto. Dan maar geen hybridewagen (die een elektrische motor en een benzinemotor combineert) of elektrische wagen kopen? Niet noodzakelijk, want er is een evolutie aan de gang. Bij heel wat nieuwe hybridewagens kan een trekhaak wel, maar het hangt af van merk en model. En ook de last die ze kunnen trekken varieert.

BMW en Volkswagen hebben elk één hybridewagen waarbij het kan, de BMW X5 en de VW Golf GTE. Bij Toyota kan het tegenwoordig op alle modellen. Al zal je  met de kleinere modellen niet meteen een caravan kunnen voorttrekken. "Er was een grote vraag van de consument", zegt Aurelie Gerth van Toyota. Dat de optie lange tijd op zich heeft laten wachten heeft volgens haar vooral te maken met culturele redenen. In thuisland Japan zijn ze namelijk niet vertrouwd met het concept trekhaak.

Voor wie de trekhaak enkel wil gebruiken om een fietsendrager op te plaatsen, zijn er oplossingen mogelijk. Het Nederlandse Brink bijvoorbeeld heeft een trekhaak ontwikkeld waar je een fietsenrek op kan plaatsen, maar die beveiligd is zodat je er niet mee kan trekken.

Veiligheid

Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij. En die mogelijkheid moet zoveel mogelijk ingeperkt worden.

"Een van de risico’s is dat de batterij beschadigd zou raken", zegt experte Annick Hubin van de VUB. "En dat brengt grote risico's met zich mee, zoals het lekken van gevaarlijke stoffen of zelfs explosiegevaar en brand. Zo'n batterij is immers een klein chemisch fabriekje."

Vooruitgang in zicht

Maar autoconstructeurs werken aan oplossingen. "Er worden nu speciale onderstellen ontworpen om "echte" elektrische auto's te maken (in plaats van afgeleide versies van traditionele modellen, red.). Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de mogelijkheid om zaken te trekken", zegt Tony Verhelle van AutoGids.

"Het heeft ermee te maken hoe je de batterij opstelt en hoe je kan vermijden dat die trekhaak een soort speer wordt die dwars door de batterij gaat en ontploffingsgevaar creëert." Daarnaast was er bij de constructeurs ook de bezorgdheid dat de reikwijdte van de auto erg zou ingeperkt worden als er een aanhangwagen of caravan moet getrokken worden, maar dat wordt minder en minder een probleem.

Verhelle denkt bijvoorbeeld aan de Audi e-tron, een elektrische SUV die in Vorst gebouwd wordt en in de loop van dit jaar wordt uitgebracht. Er zijn ook al enkele volledig elektrische auto's op de markt die effectief een caravan kunnen trekken. De bekendste is de Tesla Model X. Maar het gaat dan om auto's met een bijzonder stevig prijskaartje.