Video player inladen ...

Ryanair verstrengt beleid voor handbagage, anderen volgen (nog) niet

Reizigers die vliegen met Ryanair moeten vanaf vandaag rekening houden met strengere regels omtrent handbagage. Andere luchtvaartmaatschappijen lijken niet meteen te volgen, maar begrijpen waarom hun concurrent de regels aanpast.  

Wie met het vliegtuig reist, heeft vaak twee stukken handbagage; een trolley op wieltjes én een handtas of een laptopzak bijvoorbeeld. Ryanair wil dat nu beperken tot alleen het kleinste stuk van die twee. De grootste koffer moet voortaan in het ruim, tenzij u bijbetaalt.

Voor wie maar één stuk handbage mee heeft, verandert er niets. Wie toch nog twee stukken mee wil, moet kiezen voor 'Priority Boarding', een service die 5 of 6 euro extra kost . Wie dat niet doet, moet de eventuele tweede koffer of tas achterlaten aan de gate, net voor het instappen. Dat grootste stuk handbagage wordt dan in het laadruim geplaatst en meteen na het landen opnieuw bij de gate of op de bagageband achtergelaten.

De lagekostenmaatschappij zegt dat het op die manier het in- en
uitstappen vlotter wil laten verlopen: enerzijds om vertragingen te
voorkomen, anderzijds om het volume van bagage in de cabine te
verminderen.

Om reizigers verder te verleiden al hun bagage toch al vroeger af te geven -al bij aankomst in de luchthaven- verlaagt Ryanair de kosten voor het inchecken van een koffer van 35 naar 25 euro. Verder wordt het maximale aantal kilo's dat reizigers mogen inchecken, verhoogd van 15 naar 20 kilo.

Brussels Airlines: "Ook bij ons groeit de druk."

Bij Brussels Airlines veranderen de regels niét. "Een reiziger mag naast zijn kleine koffer of rugzak nog steeds een extra 'personal item' meenemen. Dat is dan een handtas bijvoorbeeld, of een kostuumzak", zo vertelt woordvoerder Kim Daenen, "maar als dat tweede stuk te groot wordt, zullen we het uiteraard wel als bagage beschouwen en dan laten we het alsnog in het ruim plaatsen."

Maar ook zij weten dat steeds minder reizigers hun bagage vooraf laten inchecken en vaker alleen voor handbagage kiezen. Niet evident, want vliegtuigen in het algemeen zitten steeds voller. "Als bijvoorbeeld alle 180 plaatsen bezet zijn, dan is er helaas geen plaats voor evenveel koffers in de vakken boven de zitplaatsen", zegt Kim Daenen van Brussels Airlines. "Ze kunnen spullen nog wel kwijt onder de  zetels,  maar ook wij moeten steeds vaker de laatste handbagage in het ruim laten plaatsen."