Turkije gaat kanaal graven om Bosporus te ontlasten

Dit jaar wil Turkije starten met de bouw van een nieuw kanaal tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara, het kanaal zou dicht bij de stad Istanbul komen, dat heeft de Turkse regering gemeld. De waterweg moet de Bosporus, de natuurlijke verbinding tussen beide zeeën ontlasten. Het "Istanbul­kanaal" zal 45 kilometer lang zijn.

Turkije wil dit jaar starten met de bouw van een nieuw kanaal tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara. De waterweg moet de Bosporus ontlasten, zal 45 kilometer lang zijn en komt dicht bij de stad Istanbul. 

"We willen in de loop van het jaar de bouw starten", zei transportminister Ahmet Arslan. Hij had het over het "grootste project van het land". De regering wil de bouw via een publiek-private samenwerking realiseren.

Meer details over het prijskaartje en de geplande opening voor de scheepvaart zijn er niet. Maar volgens de Turkse zender NTV zou het project meer dan 14 miljard euro kosten en zou de bouw 5 jaar duren.

Alternatief voor Bosporus

Het Istanbulkanaal moet aan de Europese zijde van de stad verrijzen. Het kanaal zal nabij de nieuwe luchthaven in aanbouw van Istanbul uitmonden in de Zwarte Zee. Toenmalig premier en huidig president Recep Tayyip Erdogan had het kanaal in 2011 aangekondigd.

De nieuwe waterweg moet een alternatief vormen voor de Bosporus. Die zee-engte van 30 kilometer tussen Europa en Azië is een van de drukste vaarwegen ter wereld. Schepen moet nu reeds rekening houden met aanzienlijke wachttijden. Jaarlijks varen zowat 50.000 schepen door de Bosporus.

De Zee van Marmara ligt op de verbinding tussen de Middellandse en de Zwarte Zee. Aan de Egeïsche Zee vormen de Dardanellen de verbinding, aan de Zwarte Zee de Bosporus.