Auto's in de toonzaal hebben voortaan een nieuw CO2-etiket

In de showroom moet naast elke auto voortaan een nieuw CO2-etiket staan. Daarop worden zowel het resultaat van de oude CO2-test als dat van de nieuwe, meer realistische test weergegeven. Dat zegt de federale overheidsdienst Volksgezondheid.

Europa heeft een nieuwe methode ingevoerd die het verbruik en de CO2-uitstoot van auto's realistischer meet. De nieuwe methode heet "Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure" (WLTP) en houdt ook rekening met dynamische versnellingen en vertragingen. De gemiddelde snelheid ligt hoger en er zijn meer verschillende rijomstandigheden.

Het nieuwe CO2-etiket is gelijk voor alle brandstoftypes. Het is geregeld in een koninklijk besluit dat op 12 januari werd gepubliceerd. Volgens minister van Leefmilieu Marie Christine Marghem (MR) zal het de consument meer vertrouwen geven. "Het gemeten verbruik en de emissiewaarden worden duidelijk vermeld. Een ideale basis om milieubewuste keuzes te maken." 

Autoverkopers en -producenten zijn verplicht om in de verkooppunten het CO2-etiket te vermelden op alle nieuwe wagens. Tot 1 september 2019 is er wel nog een overgangsperiode, en zal op het etiket ook het oude CO2-label vermeld worden. Daarna krijgt u alleen nog de WLTP-waarden zien.

Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac: "De meeste nieuwe auto's in de showroom hebben nog de oude testcyclus ondergaan. Maar geleidelijk aan komen er meer en meer nieuwe auto's op de markt die volgens de nieuwe emissietest zijn gehomologeerd."

Auto's zonder lokale CO2-uitstoot - elektrische auto's dus - krijgen een "zero emissions-etiket". Voor die categorie komt er ook een nieuwe kleur op het label: blauw.