Video player inladen ...

"Ik weet het 100 procent zeker: er was een gasgeur. En niet voor het eerst"

De jongeman die op de derde verdieping woonde van het ingestorte gebouw op de Paardenmarkt, waarschuwde de buren 's morgens al dat er een gasgeur hing. "De eigenaar heeft hierin een verantwoordelijkheid. Hij wist het en deed er niets aan. Ik ga het hier niet bij laten."

De jongeman was net naar een tandenborstel aan het zoeken, toen het gebouw instortte. Hij stond net naast een kast in zijn kamer, zo vertelt hij aan Eva De Roo en Vincent Byloo op Studio Brussel. "Dankzij die kast leef ik nu, want die heeft me beschermd", zegt hij. "Toen de ontploffing gebeurde, is mijn kamer volledig naar beneden gezakt", beschrijft hij. "Het gebouw is gewoon verdieping per verdieping naar beneden gezakt."

Volgens de jongen is de oorzaak van de ontploffing een gaslek. "Het lek was in de keuken. Ik was de eerste persoon die het geroken had, dat was om 8 uur 's morgens", zegt hij. "Ik moet eerlijk zeggen, de situatie in het huis is niet oké. Ik geef de schuld aan de huisbaas, hij is verantwoordelijk voor alles. Hij heeft de keuken niet laten renoveren om kosten te besparen. En hij neemt ook cash geld aan zonder contract. Voor mij is hij een soort huisjesmelker." Het parket onderzoek op dit moment nog de oorzaak van de ontploffing. Officiële bewijzen zijn er nog niet.