Een Bugatti Chiron op het Goodwood Festival of Speed (foto: Matthew Lamb/Wikimedia Commons).

2 miljoen voor een Bugatti Chiron: de duurste Belgische wagen in 2017

In 2017 werden 143 nieuwe auto’s in België ingeschreven van meer dan 200.000 euro. Dat blijkt uit cijfers van Febiac. De hoofdvogel is een Bugatti Chiron die meer dan 2 miljoen euro kostte. “Een hypercar voor superrijken waarvan één oliewissel alleen al 20.000 euro kost”, zegt verzekeraar Roel Druyts.

Roel Druyts van het verzekeringskantoor Hillewaere is gespecialiseerd in het verzekeren van peperdure wagens. “Gewone verzekeraars willen deze auto’s niet verzekeren”, zegt Druyts in “De wereld vandaag” op Radio 1. “De premie is hoog, maar dat blijft relatief. Het zijn auto’s die nauwelijks kilometers doen. Ze hebben een klein risico op diefstal omdat ze een zeer grote herkenbaarheid hebben. Ze zijn genummerd en hebben een zeer beperkte oplage.”

Het succes van alsmaar duurdere wagens heeft alles met het groeiend aantal superrijken te maken. Roel Druyts: “Er is heel veel cash in roulatie. Maar het is vooral een nieuwe vorm van beleggen geworden. Dat gebeurde al met oldtimers, maar ook deze unieke nieuwe modellen groeien in waarde. Of daar wordt tenminste op gerekend. Vandaar ook dat er steeds duurdere modellen op de markt komen. De Bugatti Veyron kon je voor 1,2 miljoen krijgen. De nieuwe Bugatti Chiron kost nieuw al 2,4 miljoen euro.”

Een uitstootkanon

Bugatti is een Frans merk dat sportwagens maakt. De nieuwe Chiron is genoemd naar de vroegere Monegaskische Formule 1-piloot Louis Chiron.

De wagen wordt door het automagazine “Autobahn.eu” een uitstootkanon genoemd en zou meer dan 500 gram C02 per kilometer uitstoten. “Het is nog erger”, weet Roel Druyts. “Eén oliewissel kost 20.000 euro. Een setje banden kost 25.000 euro en het moet om de 4.000 km gewisseld worden. Maar een groot probleem is dat niet. Meestal worden de auto’s nauwelijks gebruikt. Ze zijn gemaakt voor exclusief bezit en constructeurs willen vooral laten zien: 'Dit is allemaal mogelijk'."

Angst voor speculatie

De autoconstructeurs van exclusieve modellen mikken op superrijken, maar willen tegelijk speculanten ontmoedigen. Kopers worden soms contractueel verplicht de wagen niet verder te verkopen binnen een bepaalde termijn.

“Sommige constructeurs gaan nog verder”, ziet Druyts. “Wie een exclusief model koopt, mag binnen een bepaalde periode geen nieuwe auto van datzelfde merk kopen. Er moet af en toe met de wagen gereden worden, ook dat kan als voorwaarde gesteld worden. Andere merken rekenen dan weer op de echte verzamelaars die een hele collectie verzamelen. Ferrari heeft zelfs een type dat je enkel mag kopen als je al vier andere Ferrari’s hebt. Het is allemaal heel dubbel. Door bewust een kleine oplage te produceren, wordt vraag gecreëerd. Maar tegelijk is er de angst voor speculatie, en dus het verkopen aan een hoger bedrag dan de aankoopsom.”

Ook dit jaar gaat er al zeker een nieuwe hypercar in België boven de 2 miljoen. Roel Druyts:“We hebben net een aanvraag voor het verzekeren van een Mercedes-AMG Project ONE. Kost 2,4 miljoen.”

Een Merceddes-AMG project ONE op een autoshow (foto: Alexander 93/Wikimedia Commons).