AFP or licensors

Berlijn in de ban van de "metroschoen"

Het Berlijnse metrobedrijf BVG verkoopt vandaag 500 paar sneakers met ingebouwd metroticket. Enkele tientallen fans en verzamelaars kamperen al sinds zaterdag voor één van de twee winkels om hun eigen unieke paar te bemachtigen.

De kleuren en patronen op de hiel en achterkant van de schoenen zijn gebaseerd op die van de zitjes van de metrostellen. De zwarte zijkant en de gele veters verwijzen dan weer naar de bedrijfskleuren van de Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). De sneakers zijn ontstaan uit een samenwerking tussen de BVG en Adidas. Er worden 500 paar gemaakt.

Het meest opvallend is dat er in de tong van de schoen een ticket is ingewerkt. Dat ticket geeft tot en met 31 december 2018 toegang tot de Berlijnse metro, tram en bus. Wie een paar van de gelimiteerde sneakers weet te bemachtigen, betaalt daarvoor 180 euro, een fractie van de prijs van een jaarabonnement dat 761 euro kost.

De vraag is natuurlijk of de fans hun unieke "metroschoenen" veel gaan dragen. De kans is namelijk groot dat ze gaan eindigen als verzamelobject. Of dat ze vroeg of laat te koop worden aangeboden op een veilingsite. Nu al gaat het gerucht dat een paar algauw meer dan 1.000 euro kan opleveren.

Waarom een vervoersbedrijf schoenen uitbrengt? Marketing natuurlijk. BVG viert dit jaar zijn 90e verjaardag en zag er de perfecte reden in voor wat extra reclame. In de rij wachtenden voor de winkels zien de critici alvast een mooi symbool voor het openbaar vervoer in Berlijn: het is altijd aanschuiven.