Video player inladen ...
Nicolas Maeterlinck

Finnen kleden Sanoma België helemaal uit

De tijdschriftengroep Sanoma België is nog maar een schim van wat ze ooit was. Sinds de Finnen beslist hebben dat ons land geen kernland meer is, worden de titels één na één verkocht.

Het Finse Sanoma komt in 2001 naar ons land, toen het de tijdschriftengroep Mediaxis, met bladen als Humo, Story, Libelle en Feeling, overnam. Vooral onder Aimé Van Hecke (ex-VRT) gaat Sanoma België voluit voor groei en diversificatie. Samen met Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad) en De Vijver (Wouter Vandenhaute) neemt Sanoma in 2011 de zenders Vier en Vijf over.

Groei mislukt, uitverkoop volgt

Maar de resultaten volgen niet, onder meer doordat de tijdschriftenmarkt in het algemeen zware klappen krijgt. De oplage van de meeste Vlaamse tijdschriften gaat al jaren fors achteruit. Eind 2013 zetten de Finnen, die ook in eigen land in zwaar weer zitten, de media-activiteiten in ons land in de etalage. Ze beschouwen België niet langer als een kernland. Maar Sanoma slaagt er niet in om een koper te vinden voor haar Belgische magazines, toen een twintigtal titels.

Sindsdien volgen herstructureringen elkaar snel op. In 2015 verhuizen titels als Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya van Sanoma naar De Persgroep. Tegelijk wordt ook Libelle TV stopgezet. Sanoma houdt sindsdien enkel een portefeuille magazines in de domeinen 'Vrouwen' en 'Home&Deco' over, omdat ze daar naar eigen zeggen toonaangevend in zijn.

Maar de uitverkoop stopt niet. Nu gaan ook de vrouwenbladen deur uit. Alleen de interieurmediamerken (met o.a. Feeling Wonen) blijven onderdeel van Sanoma omdat de Belgische en Nederlandse redacties op die domeinen nauw samenwerken.

Er werken nu nog 34 mensen voor Sanoma Media België.  Ruim 3 jaar geleden waren dat er nog 450.