Nieuwe spoorverbinding op tafel tussen Antwerpse haven en Rijngebied

De Vlaamse regering werkt samen met Nederland en Duitsland aan een nieuwe spoorverbinding voor goederentreinen tussen de Antwerpse Haven en Noordrijn-Westfalen in Duitsland. De huidige treinsporen zijn al overbevraagd, extra capaciteit kan duizenden vrachtwagens per jaar van de snelwegen halen.

Alles komt terug: in 1879 werd de "IJzeren Rijn" geopend, een spoorverbinding tussen Antwerpen en Mönchengladbach in Duitsland. De IJzeren Rijn is tegenwoordig grotendeels buiten gebruik. Vlaanderen, Nederland en Duitsland onderhandelen al jaren voor een heropening, maar het finale akkoord bleef tot nu toe uit.

Een studie toont nu aan dat er een alternatief is voor het vroegere IJzeren Rijn-tracé. Het zogeheten 3RX-tracé levert dezelfde baten op als de klassieke IJzeren Rijn-route, maar 3RX zou maar half zo veel kosten: 770 miljoen euro.

Een officieel akkoord is er nog niet, maar alle betrokken partijen zouden positief staan tegenover het nieuwe tracé. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts hoopt zo snel mogelijk met alle betrokken partijen rond de tafel te zitten. Een nieuwe spoorverbinding voor goederenverkeer zou duizenden vrachtwagens per jaar van de wegen kunnen halen.

"Voordien zat iedereen een beetje vast aan z'n eigen gelijk en wilde iedereen iets anders", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in "De ochtend" op Radio 1. "Daarom hebben we verschillende tracés objectief laten onderzoeken."

Volgens Weyts kan het dossier nu eindelijk uit het slop gehaald worden. Hij wil zo snel mogelijk met alle betrokken partijen rond de tafel zitten. "Nu moeten we diplomatieke en politieke keuzes maken."