H&M kondigt komst van diversiteitsmanager aan na "monkey-trui"-incident

De Zweedse kledingketen H&M heeft een diversiteitsmanager aangesteld. Eerder was er commotie ontstaan na een controversiële reclamefoto op de pagina's van de webshop, waarin een zwart jongetje te zien was in een trui met opschrift "coolest monkey in the jungle". "We hebben goed geluisterd", is de boodschap van H&M.

H&M kondigde het nieuws aan op de Facebookpagina. De nieuwe job gaat naar oudgediende Annie Wu, tot nu toe Global Manager for Employee Relations. Op Facebook zegt H&M dat het oprecht wil gaan voor diversiteit en niemand uit het oog wil verliezen, en dat daartoe specifiek een functie in het leven is geroepen.   

Over het incident zei H&M nog dat "het niet zo bedoeld was" maar dat "het wel aangeeft hoe groot onze verantwoordelijkheid is als wereldmerk." De nieuwe diversiteitsmanager moet nu actieplannen opstellen zodat zoiets niet meer kan gebeuren, laat het bedrijf weten.

Gezin is moeten verhuizen in Zweden

De foto lokte reacties uit bij celebrities zoals NBA-ster LeBron James en rapper Diddy. Bij hen bleef het bij verbaal protest, maar in Zuid-Afrika gingen jongeren tekeer in winkels van de kledingketen. De rappers The Weeknd en G-Eazy verbraken dan weer hun partnership met H&M.

Overigens nam de moeder van het jongetje het op voor de winkelketen. Ze zei dat ze er niet zo zwaar aan tilde, en zei dat de mensen moesten stoppen met "meehuilen met de wolven." Dat lokte dan weer boze reacties uit, waarop het gezin om veiligheidsredenen is moeten verhuizen, zo vertelde ze de BBC. Het gezin woont in Zweden.