Video player inladen ...

Snel een slot laten vervangen kan u 600 euro kosten: "De cowboys moeten eruit"

De Economische Inspectie gaat een onderzoek voeren naar excessieve prijzen bij spoedherstellingen, bijvoorbeeld om een slot te vervangen of een toilet te ontstoppen. Dat heeft minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) aangekondigd in "De inspecteur" op Radio 2.

Stel, je staat voor een geblokkeerde voordeur, het toilet zit verstopt, of er is plots een waterlek in de badkamer. Wat doe je? Vaak is de enige optie om zo snel mogelijk een vakman te laten komen. Tegenwoordig kan dat snel en makkelijk via het internet.

Maar de advertenties die bovenaan verschijnen in de zoekresultaten, kunnen je leiden naar malafide bedrijfjes die vooral zo veel mogelijk geld willen verdienen. "De inspecteur" bracht vanmorgen de getuigenissen van Leen, die 600 euro betaalde om een slot te laten vervangen, en Yasin, die 480 euro betaalde voor het ontstoppen van een toilet. Nu is een spoedherstelling sowieso niet goedkoop, maar die prijzen liggen wel ver boven wat gebruikelijk is.

Bij de Vlaamse Slotenmakers Unie zijn ze niet verrast door het verhaal. Voorzitter Marc Vandevijver heeft het over een echte plaag. "Bijna dagelijks krijgen we mails binnen van mensen die zoiets ervaren", zegt hij. "Het gebeurt vooral in de regio's Antwerpen en Limburg. Het gaat om mensen die van over de grens (uit Nederland, red.) komen met anonieme wagens, meteen cash betaald willen worden en dikwijls ook geen goed werk leveren."

En ook bij de loodgieters is het een bekend probleem, zegt Dirk Peytier van vakfederatie Techlink. "Die problemen komen we regelmatig tegen bij klanten. Dat is gewoon misbruik maken van een noodsituatie bij de consument. Er zijn een aantal specifieke bedrijven die ervoor bekendstaan. Voor mij zou dat strafbaar moeten zijn."

Dit is gewoon misbruik maken van een noodsituatie bij de consument.

Dirk Peytier (Techlink)

"Beter wettelijk kader"

Minister Kris Peeters wil het misbruik aanpakken, zegt hij in "De inspecteur". Hij heeft de Economische Inspectie opgedragen om overmatige prijzen bij spoedinterventies te onderzoeken. "Daarbij zullen we ook naar de boekhouding van die bedrijven kijken", zegt hij.

De minister zegt voorts dat hij werk wil maken van een beter wettelijk kader, in verband met transparantie en communicatie over de prijzen. Peeters gaat daarvoor overleggen met de erkende beroepsorganisaties, die zelf vragende partij zijn voor strengere regels.

"Er is al een eerste contact geweest afgelopen vrijdag met de beroeps­organisaties van de slotenmakerij. Ik hoop dat zij inzien dat we paal en perk moeten stellen aan die hoge kosten voor spoedherstellingen. De klant moet goed weten tegen welke voorwaarden en welke prijs die spoedinterventie gebeurt, zodat er geen misbruik gemaakt kan worden. De cowboys moeten zo snel mogelijk eruit."

De klant moet goed weten tegen welke voorwaarden en welke prijs de spoedinterventie gebeurt.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V)

Maak afspraken vooraf

Vaste maximumprijzen voor een ontstopping of het vervangen van een slot zijn er niet. Op dit moment overtreden bedrijven die excessief hoge prijzen vragen de wet dus niet. De rekening achteraf aanvechten is dan ook erg moeilijk.

"Als de prijs echt overdreven is, dan ga je daar best niet mee akkoord", zegt advocaat consumentenrecht Jules Stuyck. "Als je er toch mee akkoord bent gegaan, dan wordt het moeilijk om dat nadien te betwisten. Het beste is om een gemaakte afspraak per e-mail te bevestigen en daarin op voorhand afspraken vast te leggen over de prijs. Het is mogelijk dat men zegt dat de prijs kan variëren afhankelijk van het werk, maar dan nog kun je afspraken maken."

Een andere tip is om niet zomaar het eerste nummer te bellen dat je tegenkomt op internet en je - indien mogelijk - te informeren over betrouwbare zelfstandigen of bedrijven in de buurt.