"Update na VW-sjoemelsoftware heeft negatieve impact bij ruim 4 op de 10 eigenaars"

Eigenaars van een auto getroffen door sjoemelsoftware (bij Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche) hebben na een update van de software vaak te kampen met negatieve effecten zoals een hoger verbruik of verminderd vermogen. Dat zegt de consumentenorganisatie Test-Aankoop op basis van een enquête bij duizenden klanten. 45 procent van de herstelde VW's zou achteraf gebreken vertonen.

In 2015 kwam het Duitse autoconcern Volkswagen in opspraak toen bleek dat het wereldwijd 11 miljoen dieselauto's uitgerust had met zogenoemde sjoemelsoftware en zo cijfers over schadelijke uitstoot gemanipuleerd had. Daardoor scoorden de wagens in tests veel beter dan in werkelijkheid. In navolging bleken ook andere autobouwers zich daaraan te bezondigen.

De sjoemelsoftware zat in wagentypes van meerdere Volkswagenmerken, Volkswagen zelf, maar ook Audi, Seat, Skoda en Porsche. Wie een auto met sjoemelsoftware had, kon die binnenbrengen bij zijn dealer voor een update van de software.

Wat ervoeren Belgen na update van de software?

Twee jaar na "Dieselgate" voerde Test-Aankoop met zusterorganisaties in Spanje, Italië en Portugal een enquête uit bij 10.600 eigenaars van een sjoemelauto. Voor België namen ongeveer 3.000 respondenten deel. Alle modellen kwamen daarbij ter sprake.  

In België hebben 67 procent van de respondenten hun auto al binnen­gebracht voor een software-update. Ruim 4 op de 10 van de ondervraagden hebben sindsdien veranderingen opgemerkt. De meest gehoorde klacht is een hoger brandstofverbruik. Dat zou voorkomen in 55 procent van de gevallen, en het vaakst bij de Audi A4 (70 procent).  

13 procent van de bestuurders die een update lieten uitvoeren, keert terug naar de garage voor een herstelling

Een andere vaak gehoorde klacht is het verlies aan vermogen, meldt Test-Aankoop. Ruim de helft van de deelnemers aan de rondvraag maakte hierover zijn beklag (52 procent). Hier is het probleem het grootst bij de Seat Ibiza. Andere klachten zijn de motor die minder goed draait, mechanische problemen of fouten in de boordcomputer.

Maar er is meer. Bij sommige bestuurders zijn de problemen zo groot dat ze terugkeren naar de garage. Het gaat om 13 procent van de wagens die een update kregen. Van hen zou de grote meerderheid (zowat drie vierde) zelf de kosten betalen. 

Tot slot zegt een kwart van de bestuurders dat ze niet van plan zijn om de update te laten uitvoeren, vaak gewoon omdat ze vrezen dat hun gecorrigeerde auto minder performant zal zijn.

Volkswagen-importeur ontkent verband tussen update en problemen

In De Ochtend op Radio 1  spreekt Jean-Marc Ponteville van Volkswagen-importeur D'Ieteren tegen dat de problemen die bestuurders na de update ondervinden, aan de update te wijten zijn. "Als we de wagens in onze ateliers analyseren, dan blijken die problemen er al eerder geweest te zijn, nog voor de update werd geïnstalleerd.  Maar ook die mensen helpen we gratis voort. Wij hebben daar bij D'Ieteren procedures voor."

Peeters: "Uitgangspunt was duidelijk: geen negatieve effecten"

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil de zaak laten onderzoeken. "Maar de uitgangspunten waren zeer duidelijk: geen extra kosten voor de consument en geen negatieve effecten zoals hoger verbruik", aldus Peeters. "Ik moet dat eerst onderzoeken en ik zal de betrokkenen bij mij roepen om daarover te spreken."