AP2005

De Arabieren redden de superjumbo van de dood

Het zag er de voorbije maanden niet goed uit voor de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Hun A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, kreeg maar geen nieuwe bestellingen binnen. En met een leeg orderboekje dreigde Airbus het programma rond de zogenoemde superjumbo te moeten stopzetten. Maar luchtvaartmaatschappij Emirates, uit Dubai, komt nu de meubelen redden met een miljardendeal.

Airbus kan opgelucht ademhalen want er komen nu 36 nieuwe bestellingen binnen voor hun paradepaardje: de Airbus 380. Op een persconferentie in Dubai deze ochtend konden Emirates en Airbus de deal eindelijk openbaar maken. Het prijskaartje is goed voor ruim 16 miljard dollar (ongeveer 13,1 miljard euro).

Zorgenkindje van de Fransen

De A380 moest de luchtvaartsector hertekenen toen het toestel ruim tien jaar geleden gelanceerd werd, althans daar rekenden de Fransen bij Airbus op. Hun visie was vrij eenvoudig. In de toekomst zouden we allemaal in grote vliegtuigen stappen om vanop de ene grote luchthaven naar de andere grote luchthaven te vliegen. Van Parijs naar New York bijvoorbeeld. Om in Parijs te geraken, nemen we dan de trein of een kleiner vliegtuig vanuit Brussel. Die filosofie was gebaseerd op de vaststelling dat heel wat luchthavens aan de limieten van hun capaciteit zitten en dat dus minder, maar grotere vliegtuigen die druk kunnen verlichten. De meeste analisten geven Airbus gelijk, alleen kwam hun A380 tien jaar te vroeg klinkt het. Er worden nu immers meer kleinere langeafstandvliegtuigen verkocht dan grote. Het was dus belangrijk om het A380-project in leven te houden met het oog op de toekomst.

De Airbus 380 zal nu zeker tot in 2030 in productie blijven, en nieuwe bestellingen zullen nog volgen

John Leahy, Commercieel directeur Airbus

Emirates: grootste klant

De voorbije jaren werden in totaal 222 A380-toestellen gebouwd. Emirates bezit daarvan ruim 101 toestellen  en is daarmee de grootste en belangrijkste klant van het toestel.

De A380 heeft twee verdiepingen en de meeste maatschappijen bieden zelfs een bar aan voor hun business - en firstclasspassagiers. Het toestel maakt ondanks z'n robuuste vorm weinig lawaai en wordt ervaren als erg comfortabel. Piloten vliegen er graag mee omdat de A380 zich erg flexibel laat besturen in tegenstelling tot sommige kleinere vliegtuigen.

De wereldberoemde dubbeldekker dankt haar voortbestaan aan de Arabieren. Er werd dus niet alleen in Dubai champagne gedronken, maar ook zeker én vooral in de hoofdkantoren van Airbus in het Franse Toulouse. Hun uithangbord is door het oog van de naald gekropen