flip franssen

"Niet wachten tot er een dode valt om snelwegparkings door privéfirma's te laten bewaken"

Snelwegparkings waar veel vrachtwagenchauffeurs pauzeren, zouden bewaakt moeten worden door privéfirma's. Dat zegt Philippe Degraef, directeur van transportfederatie FEBETRA in "De wereld vandaag", op Radio 1. Hij reageert daarmee op de aanval van migranten op de politie op de snelwegparking in Groot-Bijgaarden. "Onze mensen moeten hun job in alle veiligheid en comfort kunnen uitoefenen, dat is nu niet het geval."

De problematiek van migranten die zich verbergen in trucks in de hoop ongemerkt het kanaal over te steken, is niet nieuw, zegt Degraef. Dat bevestigt ook Jan Van de Bos, die transportfirma Benelux Trans uitbaat in Groot-Bijgaarden, vlak bij de snelwegparking waar migranten de voorbije nacht politiemensen hebben aangevallen. "Vorig jaar is een van onze chauffeurs door drie mensen overvallen in zijn cabine, terwijl hij lag te slapen. Ik moet eerlijk zeggen: in de 90 jaar dat ons bedrijf bestaat, hebben onze chauffeurs nooit eerder soortgelijke problemen ondervonden."

"Dit kan absoluut niet de bedoeling zijn: onze chauffeurs zijn onschuldig en moeten hun job in alle veiligheid en comfort kunnen uitvoeren, en dat is nu niet altijd het geval. Het respecteren van hun rij- en rusttijden is cruciaal. Ik stel vast dat concrete "probleemparkings", in Drongen, Jabbeke en Mannekensvere een tijdlang bewaakt werden voor privébedrijven, in de periode dat de inklimproblematiek met migranten zich daar stelde", zegt Degraef. "Die maatregel is op een bepaald moment stopgezet. Maar het zou jammer zijn als we wachten tot er een dode valt voor er opnieuw privébewaking wordt ingezet op bepaalde snelwegparkings."

Prijskaartje

Dat daar een bepaald prijskaartje aanhangt, erkent Degraef, maar dat kan volgens hem geen argument zijn om niet in te grijpen. "Vergeet niet dat vrachtwagens een specifieke kilometerheffing betalen, die Vlaanderen jaarlijks 425 miljoen euro opbrengt. Ik denk dat een deel daarvan gerust kan gebruikt worden voor de beveiliging van parkings."

Advies voor chauffeurs

Blijkbaar maken heel wat truckchauffeurs zich geregeld zorgen om hun veiligheid. "Vanuit de federatie raden we onze mensen aan om zo veel mogelijk gebruik te maken van snelwegparkings waar sociale controle is, omdat er een tankstation of wegrestaurant is.  Maar natuurlijk is dat niet altijd mogelijk, en belanden vrachtwagenchauffeurs zo geregeld op parkings met weinig faciliteiten."

"We zien ook dat de problemen met transmigranten zich vaak verplaatsen. Anderhalf jaar geleden kregen we vooral meldingen van problemen langs de E40, in West- en Oost-Vlaanderen. De laatste tijd hebben we vooral weet van incidenten langs de E34, in Mol en Rotselaar. Hoe dan ook zijn weinig chauffeurs happig op ritten naar Engeland: ze weten goed dat er zich op die as het meeste problemen voordoen."