Mede-oprichter Uber is officieel miljardair

Travis Kalanick, mede-oprichter van de onlinetaxidienst Uber, wordt officieel een miljardair nu een investeerder bijna een derde van zijn aandelen in het bedrijf overkoopt. Dat zegt BBC News. Kalanick zou naar verluidt 1,4 miljard dollar krijgen voor de aandelen, die hij verkoopt aan het Japanse SoftBank. 

Op papier was de voormalige CEO en mede-oprichter van Uber, Travis Kalanick, al langer miljardair, maar zijn vermogen zat grotendeels verpakt in aandelen in de online vervoersdienst. Nu hij 29 procent van die aandelen verkoopt voor 1,4 miljard dollar aan het Japanse investeringsbedrijf SoftBank, is hij dus officieel een miljardair te noemen. 

Kalanick blijft wel zijn zitje in de raad van bestuur van Uber behouden, aangezien hij nog voor 3 miljard dollar aan aandelen in het bedrijf heeft. SoftBank heeft nu 2 van de 17 zitjes in de raad van bestuur. De verkoop van de aandelen zou een positieve boost moeten geven aan Uber, dat nog steeds geen winst maakt. 

(Lees verder onder de foto.)

Represented by ZUMA Press, Inc.

Travis Kalanick heeft de mobiele app Uber opgericht in 2009, samen met Garrett Camp. Aanvankelijk ging het enkel om een limousinedienst in San Francisco, onder de naam UberBlack.

In 2014 startte Uber ook in Brussel met UberPop, een dienst die via een app particuliere chauffeurs in contact brengt met mensen die vervoer nodig hebben. Klanten kunnen een wagen vinden en boeken via de app, waarna de rit via een creditcard betaald moet worden. Uber is intussen actief in 67 landen.

In opspraak

Travis Kalanick moest in juni 2017 opstappen als CEO van Uber, nadat hij in opspraak was gekomen. Er lekte een filmpje uit waarin hij zich erg neerbuigend had gedragen tegenover een Uber-chauffeur, tijdens een discussie over de tariefstrategie van het bedrijf. 

Ook was er onder leiding van Kalanick binnen het bedrijf sprake van seksuele intimidatie, wangedrag, omkoping en spionage. In november kwam ook aan het licht dat er een groot beveiligingslek was verzwegen door onder meer de voormalige CEO. De klantengegevens van onder andere 100.000 Belgen werden daardoor gelekt. 

Protest

Maar daar stoppen de problemen niet. Reguliere taxidiensten beschouwen Uber als oneerlijke concurrentie. Het bedrijf houdt zich niet aan de eisen inzake vergunningen noch aan de fiscale of sociale regels die zij wel moeten naleven. Zo kunnen ze veel klanten inpikken.

In veel steden protesteren de taxidiensten dan ook al jaren tegen Uber. Deze week nog organiseerden zo’n 200 Brusselse taxichauffeurs een langzaamaanactie in de hoofdstad. 

Eind 2017 stelde het Europees Hof van Justitie in een arrest dat Uber niet kan gezien worden als een technologiebedrijf, maar een online aanbieder is van vervoersdiensten. De lidstaten kunnen Uber nu verplichten om met een klassieke taxivergunning te werken.