Meest recent

    Topman Katholiek Onderwijs: "Lerarentekort moet nu aangepakt worden"

    Het Katholiek Onderwijs wil dat er een campagne komt om het beroep van leerkracht te promoten. Dat staat in het Nieuwsblad. Het moet onderdeel zijn van een groot actieplan waarbij de opleiding en ook de loopbaan en het takenpakket van de leerkracht aantrekkelijker moet worden.

    "Het lerarentekort is er al jaren", zegt de topman van het Katholiek Onderwijs Lieven Boeve "dat was vooral te voelen bij de technische vakken en wiskunde Frans. Maar nu zet het zich langzamerhand ook door bij de andere vakken."

    4 factoren spelen daarbij een rol:

    • stijging van leerkrachten die met pensioen gaan
    • meer leerlingen in het secundair onderwijs
    • economie gaat beter, waardoor er meer jobs en dus keuze is
    • minder jongeren kiezen voor de opleiding tot leerkracht

    "Aan het begin van het schooljaar lukt het meestal nog wel om voor de meeste vakken een leerkracht te vinden, maar als er tijdens het jaar iemand ziek wordt of met zwangerschapsverlof is een vervanger vinden héél moeilijk geworden", merkt Boeve.

    Steeds meer scholen zitten met de handen in het haar terwijl ze proberen de puzzel te leggen. Want die eindtermen moeten gehaald worden op het einde van het jaar. En daarvoor heb je leerkrachten nodig die de leerstof kunnen geven.

    Aanprijzen van beroep

    "We willen graag een grote campagne voor de leerkracht", vertelt Boeve "maar dat moet natuurlijk in een pakket zitten met maatregelen." Eén ervan is het zogenoemde loopbaanpact waar al jaren sprake van is.

    Vorige week is daarom een vragenronde opgestart bij leerkrachten die in kaart moet brengen hoeveel tijd ze voor welbepaalde taken nodig hebben. Op basis daarvan willen vakbonden, minister en onderwijsnetten aan tafel gaan zitten om het pakket aantrekkelijker te maken.

    Meer mogelijkheden om te variëren en te groeien doorheen de loopbaan is één van de werkpunten. Een leerkracht zou dan kunnen kiezen om meer voor de klas te staan, of zich smijten op het begeleiden van nieuwe leerkrachten, of tijd krijgen om schoolprojecten uit te werken. Daarnaast moet ook nog de opleiding herbekeken worden.

    "Het is allemaal samen noodzakelijk om meer en gemotiveerde jonge mensen te laten instromen. Doen we niks, dan stevenen we af op scholen waar bepaalde vakken niet meer gegeven worden. We moeten echt nú actie ondernemen", besluit Boeve.