Video player inladen ...

Kom op tegen Kanker haalt recordopbrengst van meer dan 28 miljoen

Kom op tegen Kanker heeft zijn voorbije campagne afgesloten met een recordopbrengst van 28.360.855 euro. Nooit eerder haalde de organisatie in twee jaar tijd meer geld op. Het bedrag werd bekendgemaakt tijdens de Dankdag voor honderden actievoerders en vrijwilligers.

De opbrengst van meer dan 28 miljoen euro voor de campagne van 2016-2017 is een vijfde meer dan de vorige campagne in 2014-2015. Toen haalde Kom op tegen Kanker meer dan 23,5 miljoen euro binnen.

Vaker kanker vóór 75e

De organisatie Kom op tegen Kanker werd 29 jaar geleden opgericht en smeltte uiteindelijk samen met de Vlaamse Liga tegen kanker. "Al jarenlang nemen we initiatieven om kanker te vermijden, te bestrijden en te verzachten", zegt voorzitter Jean-Jacques Cassiman. "En dat is nodig, want elk jaar krijgen in Vlaanderen meer dan 40.000 mensen het verdict dat ze kanker hebben. Eén vrouw op de vier krijgt de ziekte vóór ze 75 is. Bij mannen is dat zelfs één op de drie."

Frank Deboosere: "Ongelooflijk wat we samen hebben verzameld"

Frank Deboosere is blij met het verzamelde bedrag. Hij is campagneleider bij Kom op tegen Kanker. "Ongelooflijk wat we samen hebben verzameld in de strijd tegen kanker. Een grote dankjewel aan de honderdduizenden donateurs die vaak maand na maand of jaar na jaar een bijdrage storten. En een speciale dankjewel aan de duizenden actievoerders die zich actief inzetten en met een actie geld in het laatje brengen. Dankzij jullie krijgt Kom op tegen Kanker de nodige middelen om onverwijld de strijd tegen kanker verder te kunnen zetten. Dikke merci!’

De actievoerders en vrijwilligers werden vandaag bedankt op de Dankdag van Kom op tegen Kanker. 1300 mensen trokken daarvoor naar Antwerpen. Daar werd ook de nieuwe recordopbrengst bekendgemaakt.

Waar gaat het geld naar toe?

De inkomsten van de campagne worden besteed aan initiatieven en organisaties in de psychosociale zorg, wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Zo kregen de voorbije twee jaar 113 onderzoeksprojecten financiële steun om meer patiënten te doen overleven en hun levenskwaliteit te verbeteren. Kom op tegen Kanker lanceerde ook een campagne om jongeren te overtuigen om van de sigaret te blijven. En de organisatie steunde bijvoorbeeld ook vrijwilligers voor opvang en begeleiding van kankerpatiënten in het ziekenhuis, de Kankerlijn en vakantiekampen voor kinderen en jongeren.