Copyright 2017 The Associated Press. All rights reserved.

Let op voor betaallink via WhatsApp

Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, waarschuwt voor een nieuwe manier van phishing via WhatsApp. Oplichters vragen gebruikers een betaling uit te voeren via een link in WhatsApp. Maar daarachter zit een valse website waarin je je  gegevens met een kaartlezer moet ingeven. In het Radio 2-programma “De inspecteur”, getuigde een vrouw dat haar rekeningen en die van haar kinderen volledig leeggehaald zijn.

De vrouw uit Zele had haar fototoestel te koop aangeboden op een tweedehandssite en werd benaderd door een oplichter die zich via de berichtendienst WhatsApp voordeed als potentiële koper. Voor hij de betaling voor het toestel zou uitvoeren, wou hij bewijs dat de verkoopster te vertrouwen was en hij vroeg haar om 0,01 euro te storten via een link in WhatsApp.

De vrouw klikte op de link en kwam nietsvermoedend op een valse website van de Nederlandse betaalapp “Tikkie” terecht. Daar vulde ze haar bankcode in via de kaartlezer om de betaling van 0,01 euro te voltooien. Op die manier verkreeg de oplichter de nodige gegevens om diezelfde nacht haar rekeningen leeg te plunderen. 

Surf nooit naar een internetbankier via een link die je kreeg toegestuurd via eender welk kanaal

Isabelle Marchant, woordvoerster Febelfin

Febelfin-woordvoerster Isabelle Marchant waarschuwt in het Radio 2-programma "De inspecteur" voor de nieuwe kanalen van oplichters. “Oplichters gebruiken steeds vaker ook WhatsApp als kanaal voor de klassieke fraudetechniek “phishing”, een vorm van internetfraude waarbij men hengelt naar persoonlijke codes. De nieuwe techniek is vooral bekend in Nederland en is sinds enkele weken overgewaaid naar ons land.”

Wanneer je een betaling uitvoert, is het belangrijk om steeds naar de authentieke website van je bank te surfen. “Surf nooit naar een internetbankier via een link die je kreeg toegestuurd via welk kanaal dan ook: Facebook, WhatsApp, mail, Messenger, enzovoort. Het is belangrijk om altijd waakzaam te blijven en de reflex te hebben dat het zaakje niet te vertrouwen is wanneer men naar codes of bancaire gegevens vraagt.” Wanneer je iets online verkoopt, volstaat het om louter je bankrekeningnummer door te geven.

Consumenten die toch het slachtoffer zijn geworden van fraudeurs, laten alles best zo snel mogelijk blokkeren via Card Stop. Neem daarna ook contact op met de bank, zij kunnen dan proberen om de fraudeurs op te sporen. Febelfin raadt ook aan om klacht in te dienen bij de politie.