Video player inladen ...

Kilometerheffing voor vrachtwagens brengt ons land 676 miljoen euro op

Viapass heeft de inkomsten van de kilometerheffing in 2017 gepubliceerd. Viapass is het bedrijf dat voor de overheid de kilometerheffing int. Die inkomsten zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016 en lopen voor heel 2017 op tot 676 miljoen euro. Bijna tweederde daarvan (424,4 miljoen) wordt in Vlaanderen geïnd, 241,5 miljoen in Wallonië en 10,1 miljoen in Brussel.

De kilometerheffing werd ingevoerd op 1 april 2016.  Vanaf dan werden alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton verplicht om te betalen als ze ons wegennet gebruikten. In 2017 zijn de inkomsten gestegen tot 676 miljoen. Ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2016 zijn de inkomsten met meer dan 3 % gestegen.

"Daar zijn enkele verklaringen voor", zegt Edward Claessens van Viapass. "De taks werd in Vlaanderen op 1 juli 2017 verhoogd met een indexaanpassing. Vlaanderen en Wallonië breidden hun tolwegennet uit (+33 km in Wallonië, +157 km in Vlaanderen). En in totaal reden vrachtwagens in 2017 3,6 procent meer kilometers dan in dezelfde periode in 2016. "

"Die toename van het vrachtverkeer is conform met wat de Europese commissie voorspelt heeft," zegt verkeersexpert Hajo Beeckman. "En de commissie voorspelt nog meer groei van het vrachtverkeer in de toekomst."  

Tweederde in Vlaanderen

In kilometers uitgedrukt is het tolwegennet in Vlaanderen en Wallonië ongeveer evenlang. Toch wordt bijna tweederde van de kilometerheffing geïnd op Vlaamse wegen: 424,4 miljoen wordt in Vlaanderen geïnd, 241,5 miljoen in Wallonië en 10,1 miljoen in Brussel.

"De havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge en luchthaven van Zaventem zijn daarvoor een belangrijke verklaring," zegt Edward Claessens van Viapass. "Er is meer en intenser verkeer op de Vlaamse wegen. Dat zie je ook aan de files. "

Met uitzondering van de maand december vertonen de maandelijkse inkomsten systematisch een stijging. In december speelt waarschijnlijk de sneeuw mee die het verkeer gedeeltelijk heeft lamgelegd.   

Meer dan de helft heeft Euro 6-norm

Het aantal vrachtwagens met Euronorm 3 of minder, maakt nog slechts 10 % uit van het totale vrachtwagenpark op onze wegen. Dat is goed nieuws want dat betekent dat de meeste vrachtwagens relatief milieuvriendelijk zijn. De modernste vrachtwagens hebben Euronorm 6.

"Begin dit jaar bleek dat voor het eerst meer dan de helft van alle vrachtwagens op onze wegen de Euro 6-norm hadden," zegt Edward Claessens van Viapass. "In april 2016 bedroeg het aantal Euro 6- vrachtwagens nog minder dan 30% van het vrachtwagenpark."

De kilometerheffing die vrachtwagens moeten betalen, is afhankelijk van vier factoren:  

  • de grootte van de vrachtwagen, gemeten aan zijn maximaal toegelaten massa (MTM).
  • het type weg (autosnelweg, gewestweg, ...).
  • de Euro emissieklasse van de vrachtwagen: oude, meer vervuilende vrachtwagens betalen meer. Hoe meer nieuwe vrachtwagens, hoe minder kilometerheffing.
  • het aantal gereden kilometers.    

Elke dag 140.000 vrachtwagens op de weg

De gegevens van de vrachtwagens worden automatisch verwerkt op basis van hun OBU (On Board Unit), een kastje dat verplicht in de wagen wordt geïnstalleerd en dat de (gps) gegevens van elk traject doorstuurt.

"Het klopt dat er in de beginperiode van de kilometerheffing nogal wat
klachten waren over OBU's die niet goed zouden werken," zegt Edward
Claessens van Viapass. "Met name de Nederlandse vervoersfederatie had nogal wat klachten. Maar die problemen zijn uitgeklaard en opgelost. In totaal zijn er ongeveer 600.000 OBU's verdeeld. Dagelijks zijn er daarvan zo'n 140.000 die op onze Belgische wegen rondrijden."

Nederlanders, Polen en Roemenen

Viapass houdt ook bij in welk land de vrachtwagens die op onze wegen rijden, ingeschreven zijn.  46 % van de vrachtwagens zijn Belgisch.  Meer dan de helft (54%) zijn dus buitenlandse vrachtwagens. Daarvan zijn de Nederlandse (10,7%), Poolse (9,2%) en Roemeense vrachtwagens (6%) het best vertegenwoordigd.

Aanpassingen

Op 1 januari van dit jaar werd de kilometerheffing uitgebreid voor bestelwagens onder de 3,5 ton met aanhangwagen (BE-klasse) . Wallonië verhoogde op 1 januari de kilometerheffing met de indexaanpassing die Vlaanderen op 1 juli al toepaste. Omdat de regio's bevoegd zijn, lopen de aanpassingen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië niet overal gelijk.