Veel autobestuurders weten niet wat te doen als een waarschuwingslampje oplicht

De VAB-alarmcentrale wordt dagelijks gebeld door bestuurders met vragen over de waarschuwingslampjes op hun dashboard. Vooral lampjes die verbonden zijn met nieuwe technologieën in de auto zoals katalysatoren, roetfilters of additieven voor de brandstof, zijn weinig bekend. "Drie op de vier autobolilisten kennen de nieuwste waarschuwingslampjes niet", zegt Joni Junes van de mobiliteitsorganisatie VAB (Vlaamse Automobielbond). Dat blijkt uit een onlinetest.

"Soms bellen er mensen naar onze alarmcentrale met de vraag wat ze moeten doen als het waarschuwingslampje oplicht dat lijkt op “de lamp van Aladin of op een casserol", zegt Joni Junes van VAB.

"Nochtans is een goede kennis van de waarschuwingslampjes belangrijk, omdat ze kunnen wijzen op een ernstig probleem. Als je niet correct reageert, kan er ernstige schade ontstaan aan je wagen, waarvan de kosten kunnen oplopen." VAB  raadt daarom aan om je instructieboekje te lezen.     

Algemeen genomen kan je zeggen dat je bij rode waarschuwingslampjes meteen moet stoppen, bij oranje waarschuwingslampjes mag je doorrijden, maar toch zo snel mogelijk je garage contacteren. Drie op de vier automobilisten blijken de nieuwste waarschuwingslampjes niet te kennen.

Met de nieuwe technologieën komen er in auto's waarschuwingslampjes bij. Bovendien heeft elk merk zo zijn eigen aanduidingen en bedieningen. Sommige modellen geven met een pijltje bij het brandstoflampje aan aan welke kant de tankdop staat.

De ontgrendeling van je motorkap zit meestal links tegen de kant naast je onderbenen, maar het kan evengoed centraal onder je stuurkolom staan of in het handschoenkastje zitten. De wijzerplaat van de snelheidsindicatie verschilt ook van model tot model. Soms staat 120 bovenaan, soms is dat 130 km per uur.