Meest recent

    Carrefour schrapt 2.400 banen in Frankrijk, donderdag duidelijkheid over België

    De supermarktketen Carrefour wil in Frankrijk 2.400 banen schrappen. Het jobverlies past in een wereldwijd transformatie­plan van Carrefour. Pas donderdag wordt duidelijk wat de impact is voor ons land.

    Carrefour wil tegen 2020 zo'n 2 miljard euro besparen. Dat moet onder meer komen van een vereenvoudigde organisatie. Carrefour zal al zijn hoofdzetels  in de landen waar het aanwezig is, rationaliseren. Voor Frankrijk betekent dat dat er 2.400 van de 10.500 banen op de hoofdkantoren geschrapt worden. De directie mikt vooral op vrijwillig vertrek, zonder gedwongen ontslagen. Om kosten uit te sparen zal Carrefour zijn assortiment ook met meer dan 10% verkleinen en meer internationaal inkopen om betere prijzen te kunnen onderhandelen.

    Wat dit betekent voor het Belgische hoofdkwartier in Evere, waar ongeveer 1000 mensen werken, is nog niet duidelijk. Donderdagnamiddag is een ondernemingsraad gepland.

    Investeren in voeding en onlineverkoop

    Met het uitgespaarde geld wil Carrefour zwaar investeren: in biovoeding en verse voeding, maar vooral in de onlineverkoop. De komende vijf jaar wil de supermarktketen 2,8 miljard investeren in digitale activiteiten, 6 keer meer dan tot nu toe voorzien. De groep mikt tegen 2022 op een omzet in food-e-commerce van 5 miljard. 

    Kleinere hypermarkten

    De hypermarkten van Carrefour staan al een tijd onder druk.  De non-foodafdeling lijdt onder de concurrentie van de e-commerce en gespecialiseerde winkels als Mediamarkt. In Frankrijk wil Carrefour de oppervlakte van de hypermarkten alvast met minstens 100.000 m² verkleinen. Waar nodig zal de supermarktketen allianties aangaan met externe partners zoals FnacDarty voor de aan- en verkoop van consumentenelektronica en de webwinkel Showroomprivé. Het is afwachten wat de concrete gevolgen zijn voor 45 Belgische hypermarkten.