Meest recent

    Olievlek in Oost-Chinese Zee dijt uit, wetenschappers waarschuwen voor ongekende gevolgen

    Op 14 januari zonk de Iraanse olietanker Sanchi in de Oost-Chinese Zee. De olievlek die zich rond het gezonken schip vormt, is intussen al meer dan 330 vierkante kilometer groot. De olie is in werkelijkheid condensaat. Welke schade die stof in zulke hoeveelheid aanricht, is niet geweten. Maar de kans op een milieuramp is reëel.   

    De Sanchi vervoerde 136.000 ton condensaat. Dat is een lichte brandstof die vrijkomt bij het winnen van aardgas. Het is de eerste keer dat een schip met een lading condensaat vergaat, dus  de gevolgen van zo'n ramp zijn nog nooit bestudeerd.

    Voor de Sanchi vorige week naar de zeebodem zonk, had het aan boord een week lang hevig gebrand. Een deel van de lading condensaat is dus allicht verbrand. Maar uit de uitdijende vlek valt af te leiden dat een groot deel nog aan boord was toen het schip verging. 

    Belangrijke trekroute voor walvissen

    Dat condensaat is dus nu aan het lekken. Omdat het goedje giftig is, gebeurt dat niet zonder gevaar.  De Oost-Chinese Zee heeft rijke visbestandenen en is een belangrijke trekroute voor zeevogels, walvissen en bruinvissen. Wetenschappers vrezen dat het condensaat de dieren zal wegjagen of vergiftigen.   

    Dat laatste dreigt te gebeuren met het fytoplankton, algen en plantjes die dicht bij het oppervlak leven en voor vissen een belangrijke voedselbron zijn.  Als vissen vergiftigd plankton eten, worden zij ook vergiftigd. Zo wordt uiteindelijk een hele voedselketen bedreigd.

    Wetenschappers hopen dat de vlek snel zal verdampen zodat de schade beperkt blijft. Maar omdat niemand weet hoeveel condensaat er momenteel nog aan boord is, is de kans rëeel dat de vlek eerst nog groter zal worden.

    Notoire voorgangers

    De ramp met de Sanchi is de eerste ramp met een olietanker in Chinese wateren. In het slechtste geval zal er 136.000 ton brandstof in zee gelopen zijn (138.000 ton met diesel voor de boordmotoren inbegrepen).

    Bij de ramp met de Amoco Cadiz kwam in 1978 227.000 ruwe olie in zee terecht

    Maar dat is nog niets in vergelijking met de 227.000 ton ruwe olie die in zee terecht kwam bij het ongeluk met de Amoco Cadiz. De Liberiaanse supertanker liep in 1978 aan de grond voor de kust van Bretagne in Frankrijk. Het duurde 10 jaar om de smurie op te kuisen. 

    De grootste ramp met een olietanker uit de geschiedenis staat op naam van de Atlantic Empress. Het Griekse schip kwam in 1979 voor het eiland Tobago in de Caribische Zee in aanvaring met een andere tanker. Daarbij kwam 287.000 ton ruwe olie in zee terecht.