Topvrouw van Facebook: "We hadden meer moeten doen tegen haatberichten en nepnieuws"

Sheryl Sandberg, die samen met Mark Zuckerberg Facebook leidt, was vandaag in Brussel. Ze sprak op een congres voor mensen die Facebook gebruiken om online een bedrijf uit te bouwen. Sandberg kondigde aan dat het bedrijf 20.000 mensen wil inschakelen om haatberichten en gruwelijke berichten aan te pakken. Het is de eerste keer dat een topfiguur van Facebook in Europa reageert op privacy­discussies, fake news en de invloed van sociale media op de maatschappij.

Sheryl Sandberg heeft een drukke agenda af te werken. Ze sprak gisteren nog met de Franse president Emmanuel Macron en morgen ontmoet ze enkele wereldleiders op het World Economic Forum in Davos. Vandaag was Sandberg even in Brussel op een congres voor ondernemers die Facebook gebruiken om hun bedrijf uit te bouwen. Zo geeft Sandberg het voorbeeld van een koppel uit Zweden dat vier jaar geleden nog vanuit hun woonkamer, via Facebook, kinderkleding verkocht. Vandaag runnen ze een middelgrote onderneming dankzij het grote bereik dat het bedrijf haalt via het sociaal medium.

Niemand onderschat de kracht van sociale media. Maar door de berichten over nepnieuws en de vele haatberichten is, zeker het voorbije jaar, de positieve perceptie over sociale media wel wat gekeerd.

Sandberg: "We leven in een gepolariseerde wereld. We zien dat bij verkiezingen, we zien dat in de gesprekken van mensen. Technologie moet helpen mensen weer dichter bij elkaar te brengen."

Sandberg gaat het heikele thema van fake news, haatberichten en de hevige discussies op de sociale media die de maatschappij meer en meer lijken te verdelen, tijdens haar toespraak niet uit de weg: "We beseffen dat we als technologiebedrijf beter ons best moeten doen. En we hebben heel wat te verbeteren. We hebben niet genoeg gedaan om het misbruik van onze technologie te stoppen. We hebben er alles aan gedaan om zoveel mogelijk voordeel uit ons platform te halen, maar nu moeten we de negatieve gevolgen tot een minimum beperken. Daarnaast willen we inzetten op meer privacy voor onze gebruikers, de kwaliteit van de content moet omhoog en we moeten vermijden dat mensen Facebook en Instagram misbruiken om de democratie te ondermijnen."

Tegen het einde van het jaar wil Facebook 20.000 mensen in dienst hebben die onder meer berichten monitoren en posts die aanzetten tot haat, geweld en terrorisme meteen van Facebook halen. Bekijk in het fragment hieronder wat Sheryl Sandberg daarover te zeggen heeft.

Video player inladen ...

Eindelijk zicht op uw verborgen data

Dit jaar komt er ook nieuwe Europese wetgeving inzake persoonsgegevens, 'general data protection regulation' of GDPR, die bedrijven verplicht helder te zijn in de manier waarop ze data van hun gebruikers verzamelen. Volgens Sandberg zal Facebook duidelijker communiceren over welke data het bedrijf verzamelt en zullen mensen hun privacyinstellingen eenvoudiger kunnen aanpassen.

Video player inladen ...

Mensen willen echt nog betrouwbaar nieuws

Eerder kondigde de topman van Facebook, Mark Zuckerberg, al aan dat de tijdslijn van Facebook er binnenkort een beetje anders gaat uitzien. Er komt weer wat meer voorrang voor posts van vrienden, ten koste van bijvoorbeeld nieuws of reclame van bedrijven. Maar voor wat Sandberg kwaliteitsvol en betrouwbaar nieuws noemt, zal er altijd plaats zijn op Facebook.

Video player inladen ...

"Hoe definieer je nepnieuws?", vraagt Sandberg zich, retorisch, nog af. "Het zal altijd moeilijk blijven om Facebook helemaal vrij te houden van nepnieuws. Maar we gaan dus wel beter ons best doen en de geldkraan voor de makers van nepnieuws dichtdraaien. Ook haatberichten zijn niet altijd eenvoudig te definiëren, want wat voor de ene beledigend is, is voor de ander onschuldig taalgebruik. 'Slang', onderdeel van de taal die een bepaalde sociale groep spreekt. Context is zo belangrijk."