Video player inladen ...

Infosessies uitbreidingsplannen Brussels Airport erg rumoerig verlopen

De inwoners van Steenokkerzeel en Kortenberg hebben meer uitleg van Brussels Airport gekregen over de mogelijke uitbreidingsplannen van de luchthaven. Op beide plekken zat de zaal telkens goed vol: honderden buurtbewoners zaten met vragen over de concrete gevolgen van de uitbreidingsplannen. Maar voorlopig blijven ze in het duister tasten. De emoties liepen soms hoog op, de ongerustheid blijft zeer groot.

Er is geen stoel meer vrij in gemeenschapscentrum De Corren in Steenokkerzeel.  Langs beide kanten van de zaal staan er mensen recht om de infosessie bij te kunnen wonen.  Directeur strategische ontwikkeling bij Brussels Airport, Piet Demunter, opent de avond. Hij is niet verrast door de massale opkomst: "Er ontbreken duidelijk een aantal stoelen. Niet geheel onverwacht, want we beseffen dat het dossier van de luchthaven jullie allemaal beroert". 

Iedereen zit hier met hetzelfde doel: meer te weten komen over de 'Strategische Visie 2040' van Brussels Airport. De uitbreidingsplannen omvatten onder andere een mogelijke verlenging van één van de landingsbanen, de aanleg van een grote geluidsmuur en de onteigening van 22 huizen. Rik De Greef is een van de aanwezigen in de zaal. Hij vreest ervoor dat een nieuwe geluidsmuur alleen het zicht zal bederven: "Hier staan nu al zo'n muren. Maar sinds twee jaar slaap ik met mijn ramen dicht, want nachtrust begint ook sterk te minderen."

Dialoog is belangrijk

Brussels Airport organiseert de sessies samen met de burgemeesters van Steenokkerzeel en Kortenberg. Omdat er veel ongerustheid is bij de inwoners zijn die sessies voor de luchthaven belangrijk, zegt woordvoerder Anke Fransen van Brussels Airport: "De omwonenden van de luchthaven zijn letterlijk onze buren. Wij leven al jaren in goede verstandhouding naast elkaar en willen dat zo houden, daarom is het belangrijk om de dialoog met hen aan te gaan. Er is nog veel onduidelijk en er heerst ongerustheid, dat begrijpen we. Hopelijk kunnen we in de toekomst meer antwoorden geven."

Maar niet alle aanwezigen zijn overtuigd. De presentaties, over de impact van de plannen op de buurt, duren lang. "Dit is geen dialoog, dit is een monoloog," klonk het na een halfuur boos in Steenokkerzeel. De wetenschappelijke studies die uitgebreid aan bod komen tijdens de infosessies, vallen niet overal in goede aarde. Op het einde van de avond was er wel wat ruimte voor vragen, maar niet iedereen kon daarop wachten.

Ik heb geen expert nodig om te weten dat de luchtvervuiling gaat toenemen, idioot!

Emoties lopen hoog op

Dat veel omwonenden vrezen voor de uitbreiding van de luchthaven wordt duidelijk wanneer de verschillende presentaties doorheen de avond worden doorbroken door geroep uit de zaal: "Wat komen jullie ons wijs maken?" klinkt het in Kortenberg.  De experten zijn allemaal onafhankelijk maken ze duidelijk, maar ook dat kan de aanwezigen niet overtuigen: "Dit is gewoon allemaal fake news, ze komen ons manipuleren met foute cijfers en analyses." De mensen van de luchthaven blijven glimlachen, ze beseffen dat dit sowieso een moeilijke opdracht was. Maar de sessies waren broodnodig benadrukken ze.

Politiek beslist

De luchthaven kan zelf niet beslissen over de toekomst, uiteindelijk is het de overheid die de knoop zal moeten doorhakken. En daar knelt het schoentje. Al jaren vragen luchtvaartmaatschappijen, de luchthaven en de omwonenden om één duidelijke vliegwet die de verschillende vliegbewegingen op en rond de luchthaven regelt. Maar de politiek slaagt er niet in dat dossier op te nemen en een beslissing te nemen.

Met de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar en de federale en Vlaamse verkiezingen volgend jaar is het maar zeer de vraag of de verschillende overheden het dossier rond de geluidsnormen nog op de agenda durven plaatsen, laat staan een beslissing te nemen rond de mogelijke uitbreiding van de nationale luchthaven. Er zullen dus hoogstwaarschijnlijk nog vele infosessies volgen.