Meest recent

    "De hypermarkt heeft zijn beste tijd gehad, dat is nu eenmaal de realiteit"

    "De hypermarkt als winkelformat heeft zijn beste tijd gehad." Dat zegt marketingdeskundige Gino Van Ossel in "De wereld vandaag" op Radio 1 over de besparingen bij Carrefour België. "Deze sanering moest vroeg of laat gebeuren, het is vroeg geworden."

    Dat de sanering bij Carrefour zo zwaar zou zijn, had Van Ossel niet verwacht. Het leek hem onwaarschijnlijk dat er hypermarkten volledig de deuren zouden moeten sluiten. "Vooral omdat men in Frankrijk eigenlijk enkel over de hoofdzetel heeft gepraat. Het zou mij dan ook niet verbazen moest er in Frankrijk over enkele maanden een gelijkaardige slechtnieuwsshow opgevoerd worden."

    De onderliggende oorzaken zijn volgens Van Ossel wel al een tijdje duidelijk. Het feit dat er bezuinigd wordt wordt bij de hypermarkten -de hele grote supermarkten- verbaast hem dan ook niet, al komt het dus vroeger dan verwacht.

    "In een hypermarkt gaat het al snel om veel banen", zegt Van Ossel. "Het enige positieve is dat het voor een groot deel gaat om deeltijdse banen, maar wie zijn job verliest heeft daar natuurlijk geen boodschap aan."

    "Van alles een beetje, maar niets in de diepte"

    "Het is gewoon de realiteit dat de hypermarkt als winkelformat zijn beste tijd heeft gehad", meent de marketingexpert. "Een hypermarkt mikt op gezinnen met kinderen en dat aantal neemt af. Ten tweede wordt de niet-voeding (bijvoorbeeld elektronica en boeken) meer en meer verkocht via speciaalzaken en webwinkels."

    "Vroeger was het gemakkelijk om alles onder één dak te hebben. Nu is het moeilijk, want het is een grote winkel, je moet ver rijden, het is onhandig. Het is van alles een beetje, maar niets in de diepte. Dat soort winkel kan in een bepaald gebied nog draaien, bijvoorbeeld in het Brusselse waar er veel mensen vlakbij wonen. Maar op veel andere plekken is dat niet het geval."

    De groei zit bij de kleinere supermarkten en de buurtwinkels, stelt Van Ossel. In plaats van één keer in de week boodschappen te doen, gaan consumenten steeds vaker tussendoor naar de buurtsupermarkt of willen ze op zondag inkopen doen.

    "Carrefour gelooft nog in de toekomst"

    Van Ossel denkt dat het aantal geschrapte banen na onderhandelingen nog wat naar beneden zal gaan. Anderzijds vreest hij wel dat de oudere werknemers het zwaarst getroffen zullen worden. "In dit soort acties probeert men maximaal te besparen en hoe ouder de werknemer, hoe hoger de loonlost. En dat zijn natuurlijk de mensen die het moeilijkst opnieuw een job vinden."

    De marketingdeskundige van de Vlerick Management School ziet in de aankondiging van Carrefour ook lichtpunten. "Het feit dat het een aantal winkels verkleind worden, is in feite positief, want dat betekent dat men nog gelooft in de toekomst van die winkels. Voor de mensen die erbij betrokken zijn, is dat een ramp, maar de onderliggende boodschap is de bevestiging dat Carrefour niet vertrekt uit België en dat men nog gelooft in de toekomst."

    De onderliggende boodschap is de bevestiging dat Carrefour niet vertrekt uit België en dat men nog gelooft in de toekomst.

    Marketingexpert Gino Van Ossel

    "Consument wil het gemakkelijk hebben en bij de goedkoopste kopen"

    Volgens retailexpert Jorg Snoeck wordt de hele sector geconfronteerd met problemen door de toenemende digitalisering. "De consument wil het gemakkelijk hebben en bij de goedkoopste kopen. En die goedkoopste kan evengoed in het buitenland zitten, want met je smartphone koop je waar en wanneer je wil", zegt hij in "Terzake". Snoeck denkt ook dat de markt van de supermarkten verzadigd is in ons land en dat er op termijn nog banen zullen sneuvelen.