Nicolas Maeterlinck

Colruyt en Pepsico opnieuw vriendjes, al blijven rekken leeg

Veel wil Colruyt er niet over kwijt, maar hun ruzie met Pepsico is achter de rug. In november vorig jaar schrapte de supermarktketen 29 producten uit het aanbod, waaronder een aantal smaken van de Lay's-chips, havermoutproducten van Quaker en enkele frisdranken van Pepsi, Looza en Tropicana.  

Dat er een deal is, lekte vorige week al uit, maar Colruyt en Pepsico komen  pas later met een gezamelijke mededeling. Het is wel opvallend dat de rekken met de producten van Pepsico-merken in heel wat Colruyt-winkels leeg blijven.  

"Het vraagt tijd om de voorraad opnieuw aan te vullen," klinkt het kort bij Colruyt.  Of de supermarktketen haar slag heeft thuisgehaald en lagere prijzen heeft kunnen onderhandelen, wil het bedrijf (nog) niet zeggen.

Conflict mag niet lang duren

Supermarktketens hebben wel vaker discussies met grote producenten over prijzen of over de plaats die bekende merken in de winkel moeten krijgen. Meestal blijft dat onder de radar, tenzij het tot een (tijdelijke) boycot komt, want dan wordt zo'n conflict zichtbaar voor iedereen. Het mag voor beide partijen ook best niet te lang duren. De supermarkt verliest een aantal klanten die hun favoriete A-merk zullen kopen in een andere winkel en daar misschien ook blijven winkelen. De producent verliest dan weer klanten die wel trouw blijven aan hun supermarkt.