Test Aankoop wil einde aan misleidende informatie op verpakking van voedingswaren

Op verpakkingen van voedingswaren lees je vaak dat ze rijk zijn aan vezels, calcium en vitamines. Pas als je de kleine lettertjes leest, kom je te weten dat ze ook veel vet, zout en suiker bevatten. En dat ze dus minder gezond zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. Europese consumentenorganisaties als Test Aankoop vinden deze vorm van informeren misleidend en willen dat Europa optreedt. 

"Rijk aan vitamines", "bron van calcium", "70% minder vet": het zijn slogans die je vaak tegenkomt op verpakkingen van voedingswaren als koekjes, yoghurtproducten en ontbijtgranen. Die slogans hoeven niet meteen zaken te  beweren die onjuist zijn, maar ze leiden je wel af van het feit dat die producten (vaak) ook veel suiker, zout en vet bevatten. Informatie die je alleen maar te weten komt als je ook de kleinere letters op de verpakking leest.   

Misleidende slogans

Dergelijke slogans zijn dus misleidend omdat ze suggereren dat de producten gezond zijn, terwijl ze in werkelijkheid ook minder gezonde ingrediënten bevatten. Meer dan 10 jaar geleden heeft Europa aangekondigd dat ze de misleidende informatie op verpakkingen zou aanpakken. Maar sindsdien is er volgens de consumentenorganisaties weinig veranderd.  

Het is de hoogste tijd dat Europa zijn belofte nakomt

Simon November, woordvoerder Test Aankoop

De consumentenorganisaties willen dan ook dat Europa eindelijk werk maakt van zogenoemde voedingsprofielen. Dat zijn instrumenten om te beoordelen hoe gezond een product echt is. Voedingsprofielen moeten per product aangeven hoeveel vet, suiker, zout, verzadigde vetzuren (...) het maximaal mag bevatten. Als een producent die gehaltes overschrijdt, dan mag hij op de verpakking niet langer suggereren dat zijn product gezond is.  

"Europa had beloofd dat die voedingsprofielen er in 2009 zouden zijn", zegt Simon November van Test Aankoop. "Nu zijn we bijna 10 jaar later en wachten we er nog altijd op. Het is de hoogste tijd dat Europa zijn belofte nakomt. We zullen daar bij de Europese Commissie op aandringen." 

Belgische voedingsindustrie zegt niet nee

De federatie van de Belgische voedingsindustrie FEVIA heeft geen bezwaar tegen voedingsprofielen. "Wij begrijpen dat de consument transparantie en houvast nodig heeft", zegt woordvoerder Nicholas Courant. "Alleen moeten die voedingsprofielen gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten. Wij hebben eerder het gevoel dat de consumentenorganisaties bepaalde producten verdacht willen maken. Dergelijke vooroordelen mogen niet meespelen."

Wij hebben geen bezwaar tegen voedingsprofielen. Maar ze mogen niet gebaseerd zijn op vooroordelen

Nicholas Courant, woordvoerder FEVIA

FEVIA wijst er ook op dat de informatie die voedingsproducenten op de verpakking meegeven, nu al transparant is. Courant: "Onze verpakkingen vermelden alle ingrediënten, zoals Europa het van ons wil. Gezond eten hangt trouwens ook af van de hoeveelheden die je eet. Koekjes zijn niet gemaakt om er hele dozen van te eten. Ze zijn bedoeld als tussendoortje."