Meest recent

    "Als een film van Hitchcock": is de communicatie van Carrefour te koel en te zakelijk?

    Er bestaat geen zachte manier om een ontslag aan te kondigen. Maar de vakbonden noemen de communicatie over de herstructurering bij Carrefour wel erg onmenselijk.

    Het "transformatieplan", zo noemt Carrefour de herstructurering die gisteren, op 25 januari, werd aangekondigd. Het bedrijf liet voor dat plan een website maken - voor intern gebruik - met daarop ook een videoboodschap van exploitatiedirecteur Hilde Decadt (zie video bovenaan).

    De ruim 8 minuten lange video volgt een bekend scenario. Het begin is een opsomming van inspanningen uit het verleden. Even later gaat het over nieuwe uitdagingen en de moeilijkheden om daarop in te spelen, om uiteindelijk te komen tot de gevolgen voor het personeel.

    Ik weet dat dit een moeilijke boodschap is. Maar de beoogde maatregelen zijn noodzakelijk.

    Hilde Decadt, Exploitatiedirecteur Carrefour België

    De vakbonden zien in de video een zoveelste een bewijs van de afstandelijke communicatie van de Carrefourtop. Rita Peeters van de socialistische vakbond ABVV (zie fragment), noemt het een manoeuvre om de bonden te snel af te zijn.

    Gisteren vergeleek Jan De Weghe, ook van de socialistische vakbond, de communicatie van de directie met een film van Alfred Hitchcock, de Britste regisseur die graag angstgevoelens in de verf zette. "De koelheid waarmee men de mensen op straat zet, is ongezien."

    Baptiste Van Outryve, woordvoerder van Carrefour, begrijpt dat de emoties hoog oplopen maar wijst erop dat de video alleen dient als ondersteuning van de boodschap die gisteren zowel mondeling als schriftelijk is aangekondigd. "Het is nooit de bedoeling geweest de reorganisatie bekend te maken via die video. Die is er alleen om alles nog eens te kunnen bekijken."

    Van Outryve wijst erop dat Decadt geen mediafiguur is. "Als ze wat koel overkomt voor de camera, dan heeft dat daarmee te maken. Wie haar goed kent, weet dat de werkelijkheid anders is. Ze werkt al jaren voor Carrefour. Iedereen kan bij haar binnenlopen om problemen aan te kaarten."

    Carrefour wilde met de video ook geen foute signalen geven. "Nu nog investeren in dure mediatraining of een blitse video was ongepast geweest."

    Wat zeggen de kenners?

    Jeroen Wils van pr-bureau Bepublic vindt het een goed idee om een website en een video te maken. "Dat schept duidelijkheid. Maar de video is te lang en het nieuws over de afvloeiing zit achteraan. De sfeer is ook erg koud, met die witte achtergrond en die mevrouw die geen emotie of empathie laat zien. Ze praat ook te veel over investeringen en te weinig over mensen."

    Ze leest een boodschap voor alsof het een regeringsmededeling is, een boodschap die opgesteld is door juristen of advocaten.

    Jeroen Wils, communicatie-expert Bepublic

    Jan Van der Cruysse, adviseur crisiscommunicatie bij RCA group, houdt er een andere mening op na. "Ik vind het best dapper dat die mevrouw haar comfortzone verlaat en de situatie nog eens uit de doeken doet voor de camera. Niet communiceren is altijd slechter. Ze had zich gemakkelijk kunnen verstoppen achter haar woordvoerder. Maar dan zou haar misschien lafheid aangewreven worden."