Ruzie tussen piloten Brussels Airlines en Thomas Cook

Er is nog steeds geen akkoord over het statuut dat piloten moeten krijgen die voor Thomas Cook Airlines Belgium werkten, maar nu zijn overgeheveld naar Brussels Airlines. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd aan onze redactie. Sinds november voert Brussels Airlines alle vakantievluchten uit voor touroperator Thomas Cook. 40 piloten en 120 cabinemedewerkers kwamen zo bij Brussels Airlines terecht.

In de luchtvaartsector liggen de brutolonen relatief laag. Piloten en cabinemedewerkers krijgen in ruil verschillende premies, bijvoorbeeld per uur in de lucht en per nacht dat ze niet thuis kunnen slapen.

Bij Thomas Cook Airlines moesten piloten zeer zelden een nacht van huis slapen. Daarom ligt het basisloon er hoger, de piloten krijgen er immers minder premies. Brussels Airlines heeft wel veel overnachtingen in het buitenland. Daar krijgen piloten een lager basisloon maar meer premies.

Nu beide maatschappijen zijn samengesmolten krijgen de ex-piloten van Thomas Cook hetzelfde hoge basisloon én de premies voor overnachtingen. Dat vinden de piloten van Brussels Airlines niet eerlijk.

Ook over promotiekansen om captain te worden of om langeafstandsvluchten te mogen doen is er onenigheid. De Thomas Cook-piloten willen dat ze hun anciënniteit mogen behouden, Brussels Airlines-piloten willen dat hun nieuwe collega's onderaan de ladder beginnen.

Prikacties nog steeds bezig

Ondertussen zijn er nog steeds prikacties bij Brussels Airlines. Piloten laten al enkele dagen vliegtuigen bewust 15 minuten later vertrekken uit protest tegen lang aanslepende onderhandelingen met de directie. De piloten zijn ontevreden over de werkdruk, de verloning en de pensioenregeling.

Zowel de directie als de vakbonden laten weten dat ze hopen snel een oplossing te vinden, al is het onduidelijk of het water tussen beide partijen al minder diep is geworden.